Followers

Saturday 30 June 2012

tua dah aku



Yeah, dalam masa beberapa jam lagi, mahluk tuhan ni akan berusia 22 tahun. Adakah aku excited kerana no pangkal 21 tu akhirnya naik ke satu angka? Jawapan aku mestilah tak, nak tau sebab apa? Sebab aku tahu, setiap saat yang  aku tinggalkan bersamaan setiap saat aku menghampiri saat kematian.

Apa yang berlaku hari ni? Family aku sambut birthday aku sehari lebih awal, sebab hari Isnin ni aku ada kelas, so  jamuan cukup simple. Take away KFC dan Pizza Hut dan makan kat rumah. Sebab aku manusia yang suka buat sesuatu perkara tu jadi simple. Mula – mula aku cadang nak sambut makan tom yam kat kedai tanjung Muar tu. Ni semua gara – gara aku kenal mamat siam jadi tukang masak kat situ. Tapi niat aku terpaksa dibatalkan kerana sebuah kereta keluarga masuk bengkel. So tak muat nak letak 7 orang ahli dalam sebuah kereta proton saga. Dah la adik beradik aku sorang – sorang kus semangat.

Hari ni, aku deactive facebook aku sampai 2 Julai sat.  Dulu mula – mula rasa excited la kan. Orang wish birthday kat wall kita. Rasa dihargai la kononnya. Last – last aku rasa cam pelik je. Mungkin sebab aku bukan lagi budak sekolah yang baru kenal facebook. SO aku amik tindakan untuk melenyapkan diri aku seketika dari laman sosial tu.

Ulang tahun, hari jadi, adalah benda rutin sebenarnya. Kalo nyawa aku panjang sampai 20 tahun, it means 20 kali aku akan mengadap hari yang sama Cuma dengan tahun yang berbeza.

Umur aku dah nak masuk 22,  banyak benda yang cuba aku lihat dan rungkai. Aku cuba belajar dari pengalaman dan kerana pengalaman tak selalunya manis, jadi banyak juga kesilapan yang pernah aku buat dalam hidup ni.

Aku pernah lukakan hati – hati orang yang menyayangi aku, dan tak lupa gak sepanjang hidup ni aku kenal pelbagai orang dan ragam. Sepanjang hidup ni, aku belajar mengenal tanggungjawab dan cuba laksanakan sesuatu tugas yang diamanahkan sebaik mungkin. Walaupun tak sebaik orang lain, aku tetap cuba untuk menjadi lebih baik dari semalam.

Aku kadang – kadang cuba membandingkan diri aku dengan orang lain ( kebanyakkannya kawan – kawan sebaya). Ada orang kata tindakan seperti itu hanya merugikan diri sendiri, kerana hanya dua kemungkinan yang biasanya berlaku, kita akan berasa cemburu ataupun rendah diri tahap kronik kerana kejayaan kawan – kawan kita.

Erm, aku tak buat perbandingan berdasarkan kejayaan semata – mata. Aku lihat jalan yang dia lalui dan cabaran yang dia tempuhi. Bukan senang untuk mencapai kejayaan, biarpun kejayaan nampak manis padahal di sebalik dinding, penuh dengan onak dan duri yang terpaksa dilalui. Kita biasa cemburu dan iri hati melihat kejayaan orang lain, tapi jarang – jarang kita cuba menjadikan kesusahan dirinya sebagai satu insipirasi untuk kita mencapai kejayaan dalam diri kita.

Aku berkawan dengan sesiapa sahaja, baik dari seorang yang bekerja tidak memerlukan kelulusan tinggi sehinggalah mereka yang mempunyai degree, Master dan sebagainya. Bagi aku kelulusan ijazah tidak mencerminkan kewibawaan seseorang. Sebaliknya tinggi ilmu dan budi perkerti itu menjadikan individu tersebut mulia di mata manusia.

Berumur awal 20 an, aku cuba melawan fitrah diri aku, iaitu panas baran. Aku cepat marah tapi cepat sejuk tapi aku sering terlupa bahawa saat ‘cepat marah’ boleh melukakan hati orang ramai di sekeliling aku dalam sekelip mata. Dan di saat ‘cepat sejuk’ membuatkan aku sedar kesilapan aku, namun aku sedar, saat itu sudah terlambat.

Belajar untuk menjadi seorang yang sabar, belajar untuk menjadi seorang ketua, belajar menjadi orang yang menerima amanah dan belajar untuk menghargai cinta. Walaupun aku seorang lelaki yang ramai kawan perempuan, tapi aku rasa rekod kesetiaan aku tak pernah lagi tercalar, haha. Sesiapa yang pernah tinggalkan aku, mesti korang rasa bersalahkan? Relax lah, sedangkan roti di mulut boleh terlepas ke tangan orang lain. Inikan pulak jodoh yang tidak nampak zahirnya.

Cukuplah bebelan dan luahan hati, aku tengah tunggu si dia ni. Kata nak wish sama – sama,  dan dia mungkin tak tahu, aku ni cepat merajuk. So kepada reader. Aku rasa mesti korang cari blog aku pas aku deactive fb aku kan? Thank u sebab concern dan thank u sebab ingat hari jadi aku. Semoga Allah membimbing aku menjadi manusia yang baik. Amin

No comments:

Post a Comment