Followers

Tuesday 26 June 2012

membaca.


Masuk ni, dah dua minggu rasanya aku menetap di Terengganu. Awal sem, banyak waktu – waktu di kelas aku terbuang, mungkin kerana lecture aku sendiri mempunyai komitment lain dalam pelbagai urusan di IPG.

Dan seperti biasa, waktu – waktu kosong tersebut dijadikan I.S.L yang membawa maksud independent self learning atau dalam bahasa kasarnya, ikut suka lu.  Dan demi menjadikan waktu – waktu ikut suka aku sedikit ilmiah dari biasa. Aku pun pergilah menjejakkan kaki ke perpustakaan.

Wow? Terkejut. Aku bukannya kaki study, tapi aku kaki membaca. Aku suka membaca hasil nukilan penulis yang menulis berdasarkan pengalaman mereka . Walaupun hasil tulisanya tidak membawa erti apa – apa kepada orang ramai. Tapi bukan ke manusia itu suka menilai berdasarkan pemerhatian, dan bukannya pembacaan, dan kadang kala, nilai di sebalik pengalaman itu lebih bermakna berbanding caci keji kerana pemerhatian kita bersifat sebelah pihak sahaja.

Kadang – kadang membaca dari pengalaman orang, akan menjadikan kau lebih bersedia untuk merungkai masalah di sekeliling. Cuba kurangkan novel cinta, maksud aku, bukan novel tu tak bagus. Cuma kadang – kadang, bila pengalaman hidup ko mengenai cinta, ko akan hilang focus. Percayalah aku, anggap cinta itu satu keperluan, bukannya satu kewajipan penting dalam hidup.

No comments:

Post a Comment