Followers

Friday 1 June 2012

kecewa sebab cinta? jangan putus asa


Aku malas nak cerita perasaan aku kat blog sekarang ni. Bukan apa, lepas kena perli dengan mak ucu ngan cousin aku diba, mau jatuh gak air muka aku yang tak seberapa ni. Kesnya sebab aku suka luah perasaan kat blog ngan facebook. Aiseh, jatuh sudah semangat aku nak berkarya dengan penulisan aku yang cikai ni.

Ok, macam aku cerita dalam post – post yang lepas, kalo lelaki putus cinta, apa korang kena buat? Teruskan hidup macam biasa, jangan sedih – sedih hingga kreadibiliti korang terjatuh. Sekarang ni, tukang post pula putus cinta, ni tengah sedih la ni,  sapa nak tanggung? Sendiri punya badan la kan

Terpisah sebab berbeza negeri je pun, aku tak salahkan dia, family dia mesti nak yang terbaik untuk dia kan. So aku pun lepaskan harapan aku. Tak pe la, kalo ada jodoh, bertemu gak.

Aku tak kan ulang lagi mistake aku yang dulu, yang hilang, jangan dirayu, jika benar dia bakal milikku, Insya Allah dia akan kembali.  Aku pun teruskan life macam biasa, tanpa dendam, mahupun sengketa. So kawan la dulu ye dik. Abang doakan adik berjaya dunia dan akhirat.

 Lupa aku nak inform, abah aku pergi Indonesia. Trip rombongan sekolah. HEHE. Lama dah aku tak tengok ayah aku spend masa untuk diri dia sendiri.Biarlah dia menikmati kejayaan dia, pergi honeymoon sekali sekala, jangan cari bini baru sudah. Hahaha.  Hal rumah dan ladang, biarlah aku anak lelaki yang uruskan.

So rutin aku untuk tiga hari sebelum ni, jaga rumah, jaga  mak dan adik – adik dan jaga kebun. Jaga bini? Lom lagi, tapi Insya Allah dalam perancangan. Bila? Entahlah calon pun tak de. STOP BRO.  focus pada rutin balik

Ok,  bangun pagi, solat subuh apa semua. Mak aku dok leter je aku solat subuh gajah.  So aku bangun la awal sikit.  Pukul 7, aku kejut adik – adik aku yang dua orang tu, malas tak ingat. Mentang – mentanglah cuti sekolah. Layan honeymoon plak. 

Kadang – kadang kalo rajin, aku masak la keropok lekor, kalo malas, aku bantai la beli nasi lemak dan roti canai untuk family aku makan pagi.  Kalo korang nak tahu, aku ni abang sulong yang suka bagi order. That why aku boleh jadi ketua. Hahaha. Ela, aku suruh dia sapu lantai pagi2, afiq plak aku suh dia mop lantai, bagi la rumah bau wangi sikit. Aku? Aku tolong la kemas apa – apa yang patut, dan pastikan mak aku tu makan dlu sebelum aku pergi ke kebun.

Pukul 8.30 pagi, aku start kereta proton ayah aku pergi ke kebun. Dalam kul 9 tu aku dah sampai,  Yanto, adik aku arif dengan budak endon baru sorang lagi, Kang namanya. Nama timangan kot.  Cam biasalah, pagi – pagi kita lepaskan lembu untuk makan rumput kat ladang sawit.  Kang dipertanggungjawabkan untuk pantau lembu – lembu dan kambing tu supaya tak masuk kebun orang.

Aku, Yanto ngan Arif plak wat kerja tanaman. hari ni dengan semalam, kitaorang tanam 2000 anak keladi kat kebun baru bukak. 2.5 ekar je. Pastu  aku drive lori ( aku tak de lagi lessen. Insya Allah esok aku daftar) pergi cari kayu untuk buat pagar kebun.

Benda paling best bila bab jual menjual ni. Hari ni aku jual limau nipis kat pasar. Aku jual 20 kilo. Hampeh apek tu, dia nak borong semua dengan sekilo rm 1.50 je. Gila apa? Aku tengok dia jual sekilo rm 5 sekilo kot.  Apek tu dah beria – ria dok sorong bakul ke kereta aku sebab nak amik limau tu. Tapi aku tak nak. Sebab apek tu cekik darah, last – last aku jual ke kawan dia sebelah, dia amik rm 2.50 sekilo. Hahaha. Dapat rm 50~

Pastu petang tu aku suh  Yanto petik lagi 10 kilo. Saje je aku nak buat eksperimen.  Aku try minum kat satu kedai makan ni. Aku borak la dengan boss dia, nak beli tak limau nipis. Bos dia tanya, berapa sekilo. Aku cakap rm 3. Laju kot boss tu mintak, dia mintak rm 3 kilo, sebab kalo dia beli kat pasar, paling murah pun apek – apek tu akan bagi rm 4.50 sekilo. Baik dia beli ngan aku kan? Lagi murah.. Ok  rm 9 dalam tangan. Benda yang sama aku buat untuk 3 buah kedai, ada yang mintak 2 kilo, ada yang mintak 4 kilo.  Last – last habis~

Best kan berniaga, itu limau nipis je.  Kadang – kadang aku jual limau kasturi ikan keli, kadang – kadang aku jual ayam kampung. Sayur – sayur semua.   Erm, sejujurnya, aku sibuk membuat diri aku bz, supaya aku leh lupakan kenangan lama.  Cam cakap P.KU aku, nik noor quraian, biar masa mengubat segalanya. Yang penting aku focus pada life aku dahulu. Jangan kejar jodoh, biar jodoh kejar kita. Adakah aku akan tergolek sebab cinta?, tak, sebab pengalaman ni semua buat kita makin matang.

No comments:

Post a Comment