Followers

Thursday 28 June 2012

Lelaki Johor rajin?



Lelaki johor rajin? Entahlah, satu pandangan stereotype yang agak dangkal bagi aku. Kadang – kadang kita memang tak boleh nak menilai sesuatu sifat golongan tempatan mengikut logistik dan faktor geografi.

Sebelum aku menulis lebih panjang, sewajarnya aku nak bagitau yang aku merupakan Johorean sejati. Abah aku dari Batu Pahat, dan mak aku dari Muar. Dan kalo check balik surat beranak aku, dilahirkan di Hospital besar Muar dan pertengahan Ic aku O1.  Cukup lengkap bukti untuk menerangkan aku juga Johorean dan harapnya tiada mana – mana pembaca cuba membuat kesimpulan awal yang aku ni orang negeri lain dan cuba memburuk –burukan imej prestasi lelaki Johor yang boleh dijadikan calon menantu pilihan.



Back to the main question, lelaki Johor rajin? Satu soalan dari kawan, mungkin kerana buah hatinya orang Johor dan timbul rasa ingin tahu mengenai tabiat lelaki Johor dari perspektif aku.  Aku hanya tersenyum, tak tau nak cakap apa. Kalau di iya kan, nanti mereka cakap, orang Johor ni bangga diri, Kalau dikata tidak, mulalah orang kampung kata aku tak sedar diri.

Jawapan aku, sebenarnya mengikut perangai dan tabiat orang tu gak sebenarnya. Kalau dari kecil dia didedahkan dengan persekitaran gotong royong, kenduri kendara ataupun selalu disuruh tolong mak dia buat – buat kerja rumah, even dia duduk kat planet Marikh pun, dia akan tetap bawa tabiat rajin dia. Kelas tak jawapan aku? So bagi aku, malas dan rajin seorang lelaki bukan dinilai berdasarkan faktor geografi tapi lebih kepada pendidikan keluarga tu sendiri.

Aku orang Johor, tapi aku rasa kerajinan aku di peringkat biasa- biasa je.  Aku suka buat kerja ladang, sebab aku suka. Even bapak aku tak bagi duit gaji pun, aku tetap suka pikul tong racun dan meracun 5 , 6 ekar dalam masa sehari.  Aku suka membaja pokok sawit sebab hasil buahnya nanti abah aku dapat, dan  benda paling best dalam hidup aku adalah tengok abah aku senyum sebab tak risau sangat pasal masalah kewangan disebabkan hasil sawit ada.



Aku tak rajin sangat buat kerja rumah. Mungkin kerana permikiran aku agak kuno sikit. Aku selalu harapkan adik – adik perempuan aku masak dan kemas rumah. Yer la kan, kerja ladang aku dah buat, korang buatlah kerja rumah. Well dan macam biasa tabiat buruk selalu abah aku tegur.  Abah kata tak elok lelaki malas – malas. Nanti kalau bini kau mengandung, tak kan kau nak suruh dia basuh baju untuk kau, kalau bini kau nak beranak nanti, tak kan kau nak suruh bini kau masak. Itu baru ada anak sorang, kalau 5 orang anak?



Erm, style tak jawapan abah aku? Sentap kan? So untuk mengurangkan situasi tegang, aku pun buatlah kerja – kerja rumah. Mungkin betul cakap orang tua – tua, perkahwinan adalah bukan semata – mata pencantuman antara penis dan vagina, tapi lebih kepada tolak ansur dalam keluarga.  So sebagai lelaki, kenalah kurangkan sikit ego, dan tolonglah isteri anda di dapur (tak kira kau asalJohor, negeri Sembilan atau Sabah Serawak sekalipun)



 Aku suka buat kerja rumah kalau adik perempuan aku yang pertama tu tak de. Maksudnya, kalau dia cuti belajar, dia handle bahagian kemasan dalam rumah dan masak memasak. Aku plak handle bahagian kemasan luar rumah macam sapu sampah, bersihkan longkang, bakar sampah dan sebagainya. Kalau adik aku habis cuti sem. So aku handle semua, dari kemas rumah sampai masak.

ayam masak lemak cili api, telur masak kicap dan sayur goreng. Senang je.


Lelaki Johor pandai masak?  Tolonglah jangan sterotype. Masak tu adalah kemahiran dan kehendak individu. Kalau laki kau asal overseas sekalipun, dia boleh masak masakan Melayu, itu adalah kerana minat dan kehendak dia sendiri untuk belajar masak.

So point aku sebenarnya kita tak boleh nak menilai kerajinan seorang lelaki berdasarkan negeri. Dan kerajinan lelaki itu bersifat luas ye puan – puan. Rajin juga boleh dikelaskan kepada minat yang berbeza – beza . Rajin kumpul harta, rajin tolong isteri, rajin beribadat dan rajin berpoligami.


Kau sentap? Bawaklah bersabar. hahaha

1 comment:

  1. Semua negeri ad rajin n mls trpulang kpd sikap individu bkn negeri.

    ReplyDelete