Followers

Thursday 21 June 2012

kau nilai murid kau atas dasar apa?

Penilaian dan pengukuran. sebagai seorang bakal guru, atas dasar dan standard apakah kau akan mengukur potensi anak - anak murid kau nanti? satu saoalan yang sering bermain di minda aku. Adakah aku akan menjadi seorang guru yang penyayang, atau seorang guru yang sterotype yang bisa menghukum masa depan muridnya mengikut emosi dan perasaan semata - mata.

Ya, lapangan aku sekolah rendah, namun kelulusan aku nanti sama sahaja dengan seorang guru yang mengajar di sekolah menengah. Bukan gred gaji yang menjadi persoalan tapi lebih menyentuh kepada komitmen diri sebagai individu yang dipanggil cikgu.


Aku mengajar mengikut sukatan pelajaran yang telah ditetapkan. Setiap strategi pengajaran dirancang rapi selari dengan objektif pembelajaran yang sesuai dengan keupayaan pelajar. Semua hasil penilaian murid perlu dikaji dan guru akan melihat balik kekuatan dan kelemahan murid tersebut. Ada benda yang sepatutnya semua guru kena sedar, penilaian tidak seharusnya berlaku antara satu pihak kerana tanpa kita ketahui, murid juga bijak menilai guru.


Sejujurnya, aku juga pernah menilai guru ketika bergelar pelajar sekolah. Kesan dari penilaian awal remaja, aku sering menjauhi individu yang dipanggil cikgu, kerana mereka tidak mengetahui dan tidak memahami kehendak seorang murid. Yakninya, aku bukan pelajar pintar, dan sering kali dianggap sebagai murid kelas pertengahan dan dianggap picisan oleh sesetengah guru kerana masalah tingkah laku. 

Aku pernah diherdik, lebih dari beberapa kali oleh guru, dirotan juga sudah lali. Diperlakukan deraan emosi dan fizikal dari tanggapan seorang pelajar. Dan pernah juga aku mencuba untuk mogok study dan guru penolong kanan ( sekarang sudah bersara) acap kali menggugut untuk memberhentikan aku dari sekolah yang terkenal dengan prestasi tinggi di daerah itu. 


Sekarang, aku kembali, dan ternyata guru yang mengatakan aku akan berakhir dengan masa depan kelam, tertelan ludahnya sendiri. Bagi aku, siapa kita hendak menghukum masa depan murid bagaimana hujungnya nanti? Tidakkah mereka mengerti jika semua murid diajar untuk menjadi doktor, arkitek, engineer, guru dan sebagainya, siapa yang akan menjadi peniaga? usahawan muda? programmer atau apa - apa sahaja yang selari dengan keupayaan dan minat mereka?

Bagi aku, setiap murid adalah sama, tiada perbezaan sama ada murid kelas pertama, pertengahan ataupun akhir. Yang membezakan mereka adalah minat, bakat dan motivasi mereka sendiri. Jika murid kau bercita - cita untuk menjadi pemandu lori, kerana ayah dia pun drebar lori, tak sepatutnya kau perkecilkan motivasinya. Sekurang - kurangnya, bagitau, cita - cita awak mulia, tapi apa kata awak up lagi, jadi tokey lori, buat perniagaan sendiri, jadi owner kepada lori awak tu.


Apa yang aku kesalkan, tak ku sangka, tabiat menilai dan mengumpat murid/pelajar di kalangan guru masih lagi berlegar - legar dalam bilik guru. Mereka berbincang tentang masalah tingkah laku murid, tapi mereka tak menyelesaikannya secara proffesional. Bagi aku, sampai bila tabiat ni akan berakhir? Guru hakikatnya adalah pembimbing, bukan penghukum. 


Kalau kerja guru adalah untuk buang murid, baik jadi tukang sapu. Kerja kita adalah untuk polish bakat dan keupayaan murid, bukan untuk menilai murid atas berapa banyak A yang dia dapat. Ya aku tak nafikan, sistem pendidikan kita bertunjangkan peperiksaan, tapi peperiksaan itu tidak mencerminkan kejayaan murid pada kehidupan selepas alam persekolahan. Berapai ramai kita lihat, murid yang mempunyai keputusan peperiksaan yang cemerlang, tapi kejayaan di alam kerja hanya di peringkat sederhana. Dan tanpa kita sedari, murid yang pernah kita hina sewaktu alam persekolahannya dahulu kini berjaya memiliki perniagaannya sendiri dan mampu menyewa tempat di shoping complek yang besar yakninya, sewa bulanan tidak kurang dari rm 2 ribu sebulan?

Nilailah murid seadanya, jika mereka silap, maka tegurlah mereka, sedikit peringatan dan amaran, namun sedarkan mereka sebab mengapa mereka dihukum. Murid bukanya bodoh, mereka mengerti sebab dan akibat sesuatu perlakuan. Dengan cara ini mereka akan belajar, baik mereka kelas pertama, pertengahan mahupun kelas akhir. 

nota de kaki: aku sangat berterima kasih pada guru pendidikan khas dan guru pemulihan. Aku tak pandai baca sampai darjah dua, terus guru kelas aku campak aku ke pendidikan khas, Nasib baik cikgu tu caring, dan dari kelas pendidikan khas, aku naik ke pemulihan, dan dipendekkan cerita, aku jumpa lagi cikgu tu balik di sekolah aku buat praktikal dulu. Cikgu tu menangis terharu. dan aku rasa dia pun tahu, dalam hati aku sebak, sebab tanpa dua orang cikgu tu. Hidup aku mungkin tak di tahap ni. Terima kasih cikgu

No comments:

Post a Comment