Followers

Wednesday 13 June 2012

Membeli belah, bukan fitrah aku



 Dalam hidup ni, banyak benda yang aku tak suka buat, antaranya menemani perempuan membeli belah.  Korang tau je la, wanita dan shoping memang tak boleh dipisahkan. Mereka rambang mata melihat itu dan ini, dan akhirnya hanya satu atau dua je yang berkenan di hati
.
Mengenangkan ramadhan makin nak dekat, adik perempuan aku tak habis – habis desak aku untuk membawa dia ke Bandar Tangkak untuk membeli kain baju rayanya. Aku tengok abah, dari riak wajahnya, memang aku tahu yang dia hendak bersara dalam menguruskan baju raya adik beradik aku. Cukup dengan penyerahan kad bank dan kunci kereta bermaksud, sekarang ni, kau uruskan adik – adik kau, abah nak tengok boleh tak kau uruskan family?

Aku tak pandai dalam bab – bab pakaian perempuan, biasanya aku mintak kawan perempuan aku untuk teman aku beli baju raya perempuan ni. Sebab biasanya perempuan memang pandai sikit pasal kain dan tawar menawar. Tahun lepas sebab tak sempat, aku ajak adik – adik perempuan aku untuk beli baju siap kat Baitulmall Muar, dan sebab last minit, memang banyak la kos yang dikeluarkan.


Orang perempuan ni, baju raya, bukan sehelai,  paling – paling kurang pun 2 3 helai baju kurung.  Kalo tak beli, mahu muncung bibir sedepa. Tu belum kira tudung yang kalo boleh nak sedondon dengan corak bunga - bunga kat baju tu.  Jadi perempuan, memang complicated. Dorang cerewet, jarang aku jumpa perempuan yang cakap, “alar, baju raya 2 3 tahun lepas kan ada lagi, pakai je la”.

Yang paling aku tak paham, dorang sering merungut tak de baju untuk pergi ke sesuatu majlis, padahal boleh setiap bulan aku tengok dorang dok tambah koleksi baju kurung, manik dan sebagainya. Koleksi tudung jangan cerita la, tudung bawal, tudung endon, pashmina, selendang yang dok lilit – lilit kat leher. Dan paling kerap aku tengok awek – awek sekarang layan fesyen Hana Tajima, ok la, sweet, elok bertutup dari terdedahkan?


Sampai je bandar Tangkak, gedung tekstil Johor.  Memang banyak la kain – kain yang boleh ko pilih berdasarkan kos dan citarasa ko. Semua ada. Ada yang sampai 70 peratus discount, ada yang beli satu percuma satu lagi. Ada yang ofter kalo beli selori kain, boleh dapat discount gila – gila. Dan disebabkan Tangkak merupakan satu tempat yang menjual pelbagai aneka kain, persaingan memang sengit dari setiap peniaga. Masing – masing tak nak kalah buat promosi, dan pelayan – pelayan biasanya terdiri dari anak – anak dara hingga ke mak cik – makcik yang masih lagi bergetah yang tak jemu – jemu melayan pelanggan membeli kain.




Perempuan ni ada satu habbit, kalo dia pergi bershoping, dia nak pelayan ada sekali sebelah dia supaya senang dia nak pilih, banding dan beli kain tersebut. Berbeza dengan aku, aku suka jalan – jalan, tengok – tengok, belek – belek, semua aku buat sorang diri. Bila dah confirm, baru aku amik barang tu dan bawak ke kaunter. Tak de privacy dalam membeli kalo ada pelayan di sebelah ko. Rasa macam diperhatikan,  tapi kalo pelayan tu cam Lisa Surihani, Shila Amzah ke, mungkin aku pertimbangkan untuk berada di sebelah.



Aku tengok ada golongan brother dok pilih kain, aku senyum kat bro tu pastu bro tu senyum balik kat aku .  Teman girlfriend ke? Dia senyum lagi, biasalah orang perempuan kan? Time tu aku dengan dia tergelak – gelak. Lelaki dan window shopping adalah ibarat minyak dan air. 


Siap membeli apa semua, aku nak balik rumah seawal mungkin. Sampai je rumah, aku membantingkan badan ke tilam.  Aku boleh angkat sawit sampai penuh satu lori, tapi untuk teman adik aku shoping kain selama dua jam, boleh membuatkan aku terlena selepas asar. Penat…

Ada sepasang kain tu, cantik sangat, even aku lelaki, aku rasa nak hadiahkan kain tu kepada sesorang untuk dibuat kebaya or baju kurung, Sometime bila ko single ni, mula la ngada – ngada nak berteman, hampeh punya nafsu. hahah

No comments:

Post a Comment