Followers

Thursday 5 January 2012

Aku baru sampai IPG 4 haribulan 2012 pukul 3. 30 pagi. Malam tu serius aku tak boleh tidur dalam bus, pejam la macam mana pun, memang otak aku akan kata, jangan tido ! jangan tido!



Aku rasa aku dah cakap kat akak kaunter tu yang aku nak single seat, tapi akak tu boleh bagi seat sebelah menyebelah. Dah malam tu 7 jam aku punya seat sebelah awek UMT (sebab aku nampak file dia ada logo UMT) . Aku rasa nak tukar seat, tapi apakan daya, semua seat penuh, ade sekali tu aku ofter nak tukar seat aku dengan seat single perempuan, tapi dia pun cam tak layan je. So malam tu aku terpaksa duduk sebelah menyebelah dengan awek yang aku pun tak kenal sape.


Aku amik beg laptop aku, buat divider antara seat aku dengan seat awek tu.  Malam tu bermulalah adegan aku menjadi burung hantu, cuba untuk tidak tidur, sebab awek sebelah ni bukan muhrim kan. Kang dia pergi bantai lentok kat bahu aku, aku plak pergi bantai lentok kat dahi dia, jadi fitnah pulak nanti. Maklumlah tengah tido, apa la sangat iman time tu, dah la dalam gelap,  dilayan pula cara pemanduan bas yang kejap ke kiri kejap ke kanan, tu belum lagi aku kira hawa dingin bus yang sejuk macam freezer.


Malam tu, aku bertahan dan terus bertahan, cuba untuk mempertahankan kesucian aku dari perempuan yang aku tak kenal dengan mengawal sendiri iman. Falsafah hidup aku satu je,  biarlah jahat cam mana pun, janji jangan sentuh anak dara orang.


Dan akhirnya sampai juga aku ke Terengganu, dan masa aku keluar dari bus, aku tengok awek UMT tu tersenyum, mungkin sebab dia nak terima kasih sebab aku kejut dia dalam bas tadi, kang tak kejut, sampai Kelantan pulak cik saudari ni nanti.


Aku amik teksi, balik rumah sewa, call Hamdan suruh bukak pintu, pukul 4. 00 pagi, aku tengok bilik aku dah macam tongkang karam. Dengan anai – anai yang sedang syok bersarang dekat buku - buku lama,  anak- anak tikus yang comel berwarna pink tengah syok baring kat baju yang telah digigit oleh si mak tikus. Maka bermulah tugas aku sebagai cleaner shift malam


 Pukul 6.15 pagi, aku mandi pastu solat subuh, niat dalam hati, tahun ni aku nak jaga solat aku. Aku tak nak sebab aku, housemates aku pun dapat dosa sebab fardu ain sendiri.


Pukul 8.00 pagi, bermulalah tugas aku sebagai ketua unit. Cuba menjadi  individu yang kononnya mampu memimpin semua orang dalam kelas…..tu je untuk permulaan awal sem ni, ooo, lupa plak, pointer aku sedikit jatuh lagi sem ni. PMGT aku 3.65…..well sem lepas banyak problem peribadi, tapi x pe, jangan jadikan alasan, cuba jadikan kekuatan dan cabaran. Insya Allah akan berjaya.

No comments:

Post a Comment