Followers

Friday 10 February 2012

kahwin awal......

Dalam masa terdekat ni, aku selalu ternampak beberapa kawan, suka post status kat fb, pasal pernikahan, kahwin dan tak kurang juga pertunangan. Tak ketinggalan juga beberapa orang senior yang selamat dinikahkan dan gambar – gambar jelas menceritakan mereka gembira dengan pasangan mereka.

gambar hiasan

Aku yang dijemput melalui invitation dalam facebook, hanya dapat menyampaikan taniah kepada mereka melalui facebook juga. HAHA. Kawan – kawan, lain kali sila jemput tetamu pakai kad. Kalau saudara mara, sila telefon atau bertandang ke rumah.


gambar cousin aku selamat diijab kabul tahun lepas

Aku rasa ada dekat tiga atau empat orang dah selamat diijab kabulkan dalam batch aku kat maktab ni. Taniah untuk mereka kerana jodoh selamat sampai awal. Baru ni aku jumpa kawan aku, cikgu gak. (rahsia) namanya, kita orang jumpa time mesyuarat AJK Kemanusiaan Kemboja.


Aku baru je tau dia dah bertunang dengan seorang gadis dalam maktab. Aku  agak teruja la dengar cerita dia, sebab jarang – jarang lelaki yang sebaya aku kahwin dalam tempoh terdekat ni.Banyak benda aku nak tanya, contoh, persiapan perkahwinan, respon ibu bapa perempuan dan macam – macam lagi.


gambar hiasan

Aku curios nak tahu sebab bagi aku agak cool kalo lelaki kahwin awal, sebab dia dah macam ada satu keyakinan  diri untuk pikul tanggungjawab sebagai suami. Kalau korang tengok, berapa ramai lelaki boleh pikul tanggungjawab sebagai suami? Tanggungjawab ni berat beb, bukan makan minum si isteri je kita kena jaga, dosa dia pun kita pikul sekali.


Aku tanya kat kawan aku "berapa hantaran tunang ko"?  Soalan pertama yang aku tanya kat bakal pengantin baru.  Aku pun tak tahu kenapa aku tanyakan mengenai hantaran. Kenapa aku tak tanya berapa mas kahwin dia? Bukan ke dalam pernikahan, yang dipentingkan adalah mas kahwin kerana itu adalah hak mutlak isteri.


Definisi mas kahwin berasal daripada perkataan Arab dan dalam al-Quran istilah mahar disebut dengan al-sadaq, al-saduqah, al-nihlah, al-ajr, al-faridah dan al-aqd. Menurut istilah syarak, mahar ialah pemberian yang wajib oleh suami kepada isteri dengan sebab pernikahan


Kawan aku kata, hantaran tak banyak, sebab parents dia pun tahu yang kami ni student lagi, so mungkin kenduri tu buat lepas kami dah kerja nanti.

*************

Dalam hati aku “so sweet~”  bukan untuk kawan aku dan tunangnya, tetapi kepada kedua – dua parents pihak lelaki dan perempuan yang begitu memahami situasi anak – anak mereka.



Cuba kita fikir balik, berapa ramai sangat parents kat luar sana memahami kehendak remaja yang nak hidup berpasangan melalui perkahwinan? Seriously, percentage kesedaran ibu bapa hari ini tentang institusi perkahwinan amat – amatlah rendah.



Macam aku tulis dalam blog sebelum ni, sekarang ni, bukan remaja je ikut trend, golongan dewasa juga terpengaruh dengan isu trend perkahwinan mewah. Zaman Rassullah dulu, para sahabat ada yang hidupnya miskin, ada yang kahwin dengan memberi baju perang dari besi keluli sebagai mas kahwin.

But mostly akan reply balik, kalo nak kira zaman dulu, nenek aku tu dulu anak dara. Seriously, ramai akan cakap "kahwin awal? Ko kuno ke? Desperate? Dah gatal merenyam?"

Haha, bagi aku, gatal nak berkahwin tak salah, lebih – lebih lagi bila ko sedar yang ko sebenarnya ada fitrah nak bernikah. Ko sedar yang sex orientation ko di jalan yang benar. Dan ko sedar, yang kau memang perlukan seseorang dalam hidup ni.



Untuk apa lelaki kahwin?

1.     Untuk meluaskan keturunan dan meramaikan umat Islam di bumi

2.    Untuk menyempurnakan naluri manusia yang ada nafsu, dengan perkahwinan manusia terhindar dari gejala maksiat


3.    Untuk bina masyarakat yang bermaruah, berapa ramai baby dekat Malaysia ni lahir tanpa status yang sah? Aku tak nak rakyat Malaysia nanti 50 peratusnya terdiri dari status ‘anak haram’.



gambar hiasan 
 *******************

Dulu, aku selalu aim dalam perancangan aku. Lepas habis degree, aku nak buat Master part time dalam bidang Pendidikan dekat UTM atau UTHM. Kahwin tu aku tangguh dulu, sebab time tu hormone aku masih kebudak – budakkan.

Aku pernah cakap kat abah aku pasal plan aku ni. Mungkin aku kahwin umur 28 atau 29 sebab nak buat Master part time makan masa 2 tahun (syarat pengajian Master part time). Aku keluar kerja umur 24, aku target umur 25 selepas setahun kerja, aku akan ada sedikit simpanan untuk sambung belajar pakai duit sendiri. Jadi aku akan dapat Master masa umur aku 27. Time tu mungkin ada sedikit saving, aku dah boleh tekel mana – mana gadis yang sudi nak jadi isteri aku.

Abah aku diam sekejap lepas dengar idea aku. Pastu abah mula buka cerita lama dia.  “Abah dulu macam kau juga, habis belajar umur 24 lepas terus kerja sebagai guru". Waktu umur 25 tu abah jumpa mak kau, terus abah ajak mak kau kahwin, Umur 26tahun abah dah dapat kau.


gambar bapak aku time umur dia 24


time ni umur bapak aku 26 (dah berkahwin), dan aku dilahirkan sebagai anak yang sulong

 Abah target umur abah 40 lebih umur ko dah 20 tahun. Masa tu Abah dah ada kau sebagai kawan untuk abah ajak berbincang, berborak, dan bertelagah pendapat. Waktu umur abah 48 tahun, ko dah besar sihat sebagai manusia yang berumur 22 tahun dan sekarang abah dah ada Master dan PhD.


dan ini  hasilnya.... anak dia. hahahaha

Aku mula diam, sebab ternyata perancangan abah lagi panjang dan berjalan seperti yang dia rancang. Aku pikir balik, kalo aku kahwin umur 29, aku akan dapat anak waktu umur 30 tahun (isteri mengandung 9 bulan). Selepas 20 tahun, anak aku tu baru 20 tahun. Aku pulak time tu dah berumur 50 tahun, separuh abad, waktu nak tengok anak aku graduate nanti, 54 tahun dah umur aku time tu.

Aiseh. Kena susun balik perancangan ni. Dari segi kualiti masa, aku da rugi banyak ni. Dulu, aku mula pikir, lambat lagi nak kahwin, so tak yah susun amal ibadat sangat. Sekarang? Aku mula rasa menyesal.

 Perempuan dambakan lelaki yang boleh bimbing dia dalam amal ibadat. Lelaki yang boleh jadi imam dalam solatnya. Lelaki yang boleh beri nasihat, lelaki yang penyabar, lelaki yang tak ego untuk mengakui kelemahan sendiri.  

Check list dalam diri, sayangnya, aku masih jauh untuk mencapai kualiti lelaki yang perempuan impikan. Tak pe nept, slow2 melangkah, biarpun setapak, pasti ada hikmah. Sekurang – kurangnya Allah beri kesedaran J

2 comments: