Followers

Saturday 4 February 2012

Pakaian dan ikutan, antara potensi diri dan perhiasan

Bahu aku lenguh – lenguh, perjalanan berulang alik dari johor bharu ke Terengganu memang meletihkan.  Kalo dikira – kira, dah dua malam berturut – turut aku tidur dalam bus.  Bukan nak merungut, tapi dah nama tugas, Kalau tak buat, mana hasilnya.



Disebabkan frust call penginapan dekat Johor tak dapat – dapat, akhirnya aku amik keputusan drastic untuk terjun terus ke negeri Johor, direct jumpa pegawai penginapan kat sana.  Aku amik tiket khamis sebelah malam, dan sampai ke JB pada pukul 6.05 minit pagi. Memang laju driver bus tu bawak, aku nak celik mata pun tak berani.



Sampai kat terminal bus larkin, member baik aku dah siap – siap tunggu kat sana, berbekalkan kereta Mercedes abah dia (apa model aku tak tau), kami memecut ke terataknya di tengah Bandar.  Lepas solat subuh apa semua, mak dia jamu kami makan kuih – kuih. Hospitality yang keluarga dia bagi kat tetamu memang the best, sampai aku rasa cam nak jadi anak angkat dorang plak.


Most of the people think, kalo orang kaya, duduk kat bandar – bandar besar, pakaian dia mesti trendy.  Tapi entah kenapa aku tengok member aku ni, pakaian dia cukup simple. Tak percaya? Tengok gambar kat bawah




Haha, yang baju merah tu aku, yang baju hijau tu kawan baik aku yang disebutkan di atas. Arham namanya, yang baju putih tu pun kawan baik aku gak, Rasyid. Gambar ni kita orang amik waktu berlari – lari kat Time Square kat KL. Hujan melimpah – limpah membasahi kita orang. Serius rasa banggang berlari – lari kat kl, sbb kami pergi KL naek LRT, kereta pulak parking kat luar bandar. So nak tak nak, kitaorang pun redah hujan tanpa any protection. Paling kesian Rasyid, baju dia dah lah transparent , so nampaklah bahagian – bahagian yang menghairahkan orang perempuan. Hahahah


Aku tak tau sejak bila aku tak pentingkan sangat penampilan aku. Maksud aku, pakaian dan cara aku menggayakannya.  Dulu aku macam budak  - budak remaja lain gak. Layan Punk, layan hip hop, layan gothic?  Time tu bila pikir balik, rasa bodoh gila, macam mana aku boleh terjebak dengan hal – hal budaya pelik ni.



Mungkin time tu, hormone aku tak stabil dan masih kebudak – budakkan. Aku masih mencari satu identity, yang kononnya mencerminkan jati diri sendiri. Contoh, kalo aku suka hip hop, aku pakai sweater tebal – tebal. Hood mesti lepas hidung, seluar pulak mesti besar gila sampai meleret – leret ke lantai. Lagu – lagu rap Eminem mesti meniti di bibir dengan carut – mencarut dan middle finger tu mesti jadi satu ikon kat tangan.  Aku pun tak tahu apa yang aku cuba nak buktikan melalui imej yang aku cuba nak bawak time tu.



Tapi bila aku dah besar, aku mula rasa benda tu cam tak penting, kalo boleh balik semula ke zaman lepas, aku rasa cam nak maki je diri aku yang dulu, yang terikut- ikut budaya orang lain. Sekarang pakaian aku simple, kadang – kadang, pakai seluar kerja, kadang seluar track. Baju pulak jersey adidas yang tak asli dan kot kementerian pelajaran.  Cukup simple untuk gaya seorang guru


Bagi aku, apa yang aku pakai, hanyalah perlindungan, untuk menutup bahagian yang sulit dan dikenali sebagai aurat.  Mungkin korang tak percaya, baju yang aku bawak pergi dating dengan awek, adalah baju yang aku guna untuk aktviti ladang.



Mesti awek – awek pikir, mamat ni tak de  taste ke? Kata guru seni? Serius?


Well, apa yang ko tengok dalam gambar, itulah pakaian yang aku bawak semasa  nak pergi berdating dengan si dia dulu. Aim aku, aku nak dia tau keadaan  dan diri aku yang sebenar, kenapa aku nak berpura – pura dengan pakaian yang mahal? dengan rambut yang trendy? Bau minyak wanggi yang berjenama? Mungkin itu masa couple, kalo dah kahwin? Aku hanya berboxer di rumah dan kalau dah ada anak , mungkin aku akan berkain pelikat. So ?


Tapi mungkin dia tak tahu maksud imej aku pada hari tu. Aku reveal diri aku yang sebenar, dan akhirnya dia pun reveal diri dia yang sebenar. Dia tak boleh terima kalau teman lelaki dia ni cam selekeh, kepala botak.  (aku botak kepala sebab nazar) . So at the end, aku balik dapat msg clash. Yeah, padan muka. Tapi after pikir2 balik. Biarlah aku pun makin dewasa dengan pengalaman macam ni.


Tak pe lah, kalo cari perempuan, nak buat isteri, cari yang boleh terima kelemahan kita.  Perempuan yang pandai menilai, dia tak menilai kita dari luar, dia menilai kemampuan kita. Apa guna pakaian mahal – mahal kalau kualiti lelaki tu tak de. Betul tak?


Sepanjang 1 hari kat JB. 3 tempat aku dah cari dengan Arham untuk penginapan. Penat latih diri untuk laksanakan tugas. Moga pengalaman bekerja ni bantu aku untuk menguruskan diri, tanggungjawab pada manusia dan Tuhan.


p/s: mamat ni pakai baju tshirt lusoh, ngan seluar track, rambut pun serabai. tapi dia menang  AJL dengan lagu yang mantap dan persembahan yang tip top dari potensi dia sendiri tanpa apa - apa perhiasan dan baju yang pelik. Kita buktikan diri kita dengan diri kita, bukan dengan apa yang kita pakai dan apa yang kita gayakan. 

2 comments:

  1. salam. anep, mane ko dapat template blog cmni erh?
    dh lame ak cari, tp xjumpe..hehe
    sorri r.. komen xde kena mngena ngan post. :)

    ReplyDelete
  2. waalaikumusalam, check kat design, pastu click kat dynamic. aku suka simple~

    ReplyDelete