Followers

Tuesday 16 August 2011

mikro teaching

            Ok......hari ni aku ngan kumpulan aku, Hamdan, Zakwan, dan Luqman kena membuat simulasi pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Maksudnya di sini, kami 4 orang kena mengajar dan kawan - kawan yang lain berlakon menjadi murid.

Subjek: Pendidikan Jasmani.
lokasi: di dalam bilik darjah
tajuk: kesesuaian dan kebersihan pakaian untuk aktiviti

        Aku kena mengajar di bahagian 'perkembangan' maksudnya bahagian di mana guru mula menghurai isi - isi pengajaran kepada murid. Berbantukan slides di laptop dan 2 keping kad imbasan yang mempunyai gambar  di kedua - dua belah  muka, aku mengerakkan langkah lagak seorang guru yang berpengalaman 25 tahun mengajar.....ok aku tipu, aku gugup sebenarnya sebab ada lecturer yang turut datang observe.

         Baru semalam aku pikir setakat pengajaran untuk darjah dua, benda kacang je. Esok nak mengajar, malam ni baru aku buat slides dan alat bantu mengajar (ABM) . RPH pun dah siap seminggu lepas, so apa nak takut tul tak?

       Tapi jangkaan aku silap sama sekali. Lepas zakwan buat set induksi untuk pembukaan pengajaran,  sampai giliran aku pula berlakon membawa watak guru bertauliah. Memandangkan budak (kawan2 berlakon) yang aku nak ajar ni bertaraf permikiran budak - budak berumur 8 tahun, so aku banyakkanlah menggunakan teknik latih tubi. Setiap fakta yang aku ajar, aku akan suruh budak - budak ni mengulang menyebut beramai - ramai sehingga sebati dengan anak tekak masing - masing. Lepas menjawap soalan secara beramai - ramai, aku akan pilih budak  secara rawak untuk menjawap soalan cepu emas. Bukan apa, saje nak tunjuk kat lecturer yang aku turut menggunakan pendekatan berpusatkan murid. Iaitu murid kena memberi jawapan/pendapat/ dan tak kurang juga loyar buruk yang terpaksa cikgu ni hadap.

        Secara overall, penilai dari barisan students, kata ok.....ok r tu. Dorang puji suara aku lantang dan bergema. Hasil pembelajaran tercapai. Yer la, sama - sama member, nak kritik apa la sangat. Level pun rata - rata sama je. So kebanyakkan comment lebih kepada compliment dan kritikan membina.

         Tapi bila sampai kat tangan lecturer menilai...Hambik ko. ni tak kena, tu tak kena, Set iduksi tiada perkaitan dengan perkembangan sehingga kemuncak pengajaran. Last - last penutup tu baru kena sikit dengan isi perkembangan yang aku ajar tadi. Ibarat cam memasak, mula - mula nak buat nasi ayam, sekali guna proses membuat laksa, last - last jadi nasi ayam balik. Magic kan?

hehe, perasaan aku berbaur kecewa.Melihat komen - komen yang ditulis oleh lecture untuk aku

Hanif

-ve = sering menggunakan sambungan perkataan contoh:

aku sebut" kita kenalah pakai pakaian ber? pastu budak2 sambung, bersih. salah di sisi pengajaran.

-ve = memberi jawapan secara beramai - ramai. Tiada pemerolehan individu.

Aku terdiam bila tengok komen - komen yang ditulis, tapi tak pe la kan, kalo hari ni lecturer tak tegur, sampai esok hingga pencen aku still wat silap lagi

No comments:

Post a Comment