Followers

Wednesday 10 August 2011

Bernafas dalam ego

        BF korang ego? Jenis tak nak mengaku salah?Hanya mendiamkan diri dan buat - buat bodoh bila korang membebel?  Dan jawapannya taniah, sebab BF korang memang ada perasaan.......

            Kebanyakkan gadis - gadis, puan - puan dan suri rumah sekalipun gemar mengatakan pasangan mereka ego, keras hati dan setiap kali berlaku pertengkaran di antara dua orang, mesti lelaki cakap mereka betul. Hasilnya perempuan terpaksa beralah, berdiam diri dan menangis seorang diri. (pengakuan beberapa orang wanita)

            Maka hasilnya, lahirlah sajak - sajak bengong di internet dan blog - blog perempuan (yang baru pas gado or kena dump)  yang mendeklimasikan perasaan wanita semata - mata yang aku kira agak berat sebelah untuk kaum lelaki. 

       Realitinya apa yang tertera di perenggan dua itu memang jauh dari kebenaran sama sekali. This is bullshit~ kenapa? Jawapannya senang je. Lelaki ni ego...Bila ego, dia hanya diam dan duduk. Sambil melihat ekspressi pasangan mereka melampiaskan amarah mereka tak tentu hala, nak - nak kalo bulan mengambang atapun pre menstrual syndrome. Benda yang kecik pun kadang - kadang nampak esok dunia cam nak kiamat.

         Kesan dari amarah yang membabi buta maka keluarlah ayat yang biasa digunakan kaum awek dan isteri "kita clash!!!, awak ceraikan saya sekarang gak!!!!  saya dah tak tahan hidup dengan lelaki ego macam awak ni!!!   ( sila baca macam ayat skrip drama Melayu).

          Kena lelaki penyabar, boleh la gak amik tips kat internet yang kalo bini membebel dan mengamuk, pegi dakap, peluk dan cium dah dan dan.................. (kalo lom kahwin, jangan gatal nak demo kat taman, kang tak pasal kena cekup ngan Jabatan Agama Islam)

           Kalo kena ngan lelaki yang keturunan memang tangan bertindak sebelum perkataan, sah - sah free je dapat hand mark kat muka ( lelaki dayus~) . Tak pun dapat talak tiga sekali row. Tu tak pe lagi, kalo lelaki jenis tricky, terus pasang dan tambah cawangan baru. LU LANGSI, GUA KAHWIN LAGI. hahaha

      OK, enough cerita pasal perempuan, sejak bila plak blog aku bertukar menjadi blog genderism? discrimination  against women? girl? NO. apa yang aku utarakan tadi adalah untuk menjentik sedikit perasaan korang untuk mengetahui serba sedikit tentang perasaan lelaki.

       Ramai cakap ego ni diibaratkan sombong, hidung tinggi, egosentrik dan macam - macam lagi . Aku nak korang tau yang tema ego ni dipopularkan dari negara barat dan sering kali ego ini dikaitkan dengan perangai lelaki...

      Berbeza pulak dengan aku yang mewakili lelaki menganggap panggilan lelaki ego yang kaum wanita beri ini adalah salah satu cara untuk kami melindungi diri kami dari bertengkar terlalu lama dengan pasangan kami. Lelaki bukan macam perempuan, setiap pertengkaran mesti diakhiri dengan adegan pujuk memujuk. Berbeza dengan lelaki, kalo tak nak gado, cukuplah sekadar diam dan bawak diri jauh - jauh.

       Lelaki adalah mahluk yang Allah jadikan, mempunyai susuk tubuh yang tegap dan kekuatan fizikal yang lebih berbanding kaum perempuan. Allah lebihkan lagi dengan kecerdasan akal dan emosi. Semuanya kerana lelaki tu kelak akan menjadi ketua keluarga, pelindung dan pembimbing kepada kaum wanita. 

        Korang boleh bayangkan tak, kalo hak menjatuhkan talak tu terletak di tangan perempuan? Aku pasti jumlah kes penceraian akan meningkat 9 kali ganda dari jumlah yang sedia ada. kenapa? sebab bagi orang Islam, dah sedia tahu yang lelaki diberikan 9 akal dan 1 nafsu, manakala perempuan pula diberikan 9 nafsu tapi satu akal. (siapa yang ego sebenarnya)

        Panggilan lelaki ego yang kaum perempuan wanita beri pada lelaki, hakikatnya lelaki ni lagi mudah beralah. Tak mudah melenting, dan jarang - jarang aku dengar lelaki membebel tak tentu hala pada kawan, adik beradik dan pasangan. Kalo membebel pun mesti ada sebab yang kukuh yang lebih suka aku definasikan sebagai 'nasihat'. (siapa yang ego sebenarnya)

      Suka aku nak ingatkan korang yang perasaan ego dalam diri lelaki sebenarnya perasaan merajuk. Merajuk? yer merajuk, kecewa, kecil hati, terguris perasaan dan macam - macam lagi perasaan sedih. Sama macam apa yang korang alami. Adakalanya perasaan merajuk ni dibiarkan begitu sahaja , membawa diri ke tempat - tempat sunyi, atau bising. Kalau jenis yang alim, biasanya membawa diri ke masjid, berzikir, dan berdoa supaya diberikan kekuatan mengawal amarah si isteri. (siapa yang ego sebenarnya)

        Lelaki yang suka main fb pun, kalo dia merajuk dengan awek dia, dia tak post kat fb. Bukan ape, takut kena kutuk ngan member - member. Hati kaca, Hati taman dan sebagainya. Korang pun sedia maklum, kalo perempuan gado ngan bf , tunang , even suami mesti nak post masalah kat facebook. Honestly to say, sebagai wanita, korang kena pikir yang setiap manusia ni ada air muka yang perlu dijaga. Kalau masalah boleh selesai secara dalaman dan professional, kenapa nak cerita biar satu dunia tahu? Aku rasa korang pun dah sedia maklum apa yang terjadi kepada bekas tunang penjaga gol Malaysia. Kerana fb, dua - dua rugi. ok, full stop.

         Kalo lelaki jenis yang suka keluar dengan kawan - kawan, mungkin membawa diri ke warung - warung mamak sambil tengok match bola bersama kawan - kawan. Dengan cara ini, kemarahan isteri tu hanyak berpanjangan di rumah dan suami tak kan terdorong untuk marah sekali (siapa yang ego sebenarnya)

           Pernah tak dalam situasi hidup korang, tetiba bf  korang hanya mendiamkan diri, tak mau tegur, dingin, call pun tak angkat. Terus korang jump to conclusion, ni mesti curang ni.?........ . So easy to blame other while you are the one who caused it. Pernah tak korang tanya diri korang, aku ada wat salah ke? aku ada marah dia tak hari tu? Aku ada buat apa - apa yang menjatuhkan air muka dia ke?  (siapa yang ego sebenarnya)

             Jadi kepada wanita, suka aku nak ingatkan yang lelaki yang ego adalah lelaki yang ada perasaan... Terpulang kepada korang nak mendefinasikan ego to macam mana. Jika ego itu diibaratkan perasaan sombong, egosentrik (rasa diri selalu betul) dan hidung tinggi, pastinya insan ego itu gemar menyalahkan orang lain.

SIAPA YANG EGO SEBENARNYA....

p/s :hari ni aku ego sebab hati aku merajuk dengan beberapa insan bergelar wanita.......

No comments:

Post a Comment