Followers

Monday 15 August 2011

aku dan bukak pose sorang2

        Hari - hari berlalu cam biasa. cuma 1 minggu ni ada sedih sikit la. Kita tak dapat puaskan hati semua pihak, termasuk hati sendiri.....macam - macam orang dah aku mintak nasihat, last - last jalan terbaik adalah just ignore that person for a while.

        Honestly, aku pun paham, setiap persahabatan, mesti ada pergaduhan, dan setiap pergaduhan pastinya membuahkan kebencian...cuma kadang - kadang aku just harap ayat orang - orang lama dulu "dalam benci ada sayang" tu adalah satu kebenaran. I really hope that phrase will be true. Ataupun persahabatan yang dulu penuh dengan keseronokan hanya tinggal kenangan je...Relax r, bukan aku tak pernah hilang kawan. Banyak dah.

         Mungkin sikap aku yang agak outspoken, lurus, dan jujur menyebabkan beberapa member aku angkat kaki. Ada yang berkecik hati, ada yang menarik muka, ada gak yang mengumpat belakang. ( relax r, manusia mana tak mengumpat? tul tak?) Aku akui, yang perangai aku yang agak panas baran, degil dan susah untuk mengawal emosi menjadi punca keretakan persahabatan yang aku ada selama ni.

        Kadang - kadang aku insaf, pastu wat lagi perangai lama. Kalo ada benda tak betul je, confirm straight je aku sound. Bapak aku pun paham yang darah aku ni panas. Banyak dah dia suh aku kawal emosi, tenangkan diri. Aku pernah mintak tips camne nak kurangkan rasa marah kat orang lain. Dia cakap kat aku, setiap kali nak marah kat orang lain, kita gigit lidah sendiri....aku pernah amal, dan cara tu berkesan. Sebab ape? Sebab, lagi kuat kita nak marah, lagi kuatlah kita gigit lidah kita.  Secara teorinya, lidah kita akan sakit, dan cam tu lah kesakitan yang akan dialami oleh orang kita marah nanti..

          Tapi tu lah, manusia selalu lupa. entah kenapa sekali tu aku marah member aku (perempuan) pasal aku rasa ada kerja yang tak sempurna. Yang aku cuma pikir time tu cuma rasa marah aku, aku tak pikir perasaan dia. Bila hati aku dah redha, baru aku ingat orang yang aku marah tu insan yang ada perasaan cam orang lain. OK....aku akui aku bodoh, marah tak dapat selesaikan masalah, menambah masalah lagi ada la.

        Benda tu berlaku sem lepas.....walaupun aku dah mintak maap, tapi entah kenapa rasa bersalah tu masih menguasai diri aku walaupun hakikatnya aku manusia yang tidak begitu kisah atas perasaan orang lain. Sem ni, aku banyak mengasingkan diri. Perbualan dengan member - member pun sekadar berisikan tentang assignment, tugasan dan kelas - kelas yang perlu aku hadiri untuk mencukupkan kuata aku layak menduduki exam. Tak lebih dari itu.

          Bukan niat aku untuk berlaku sombong, cuma rasa bersalah kat hamba Allah yang seorang tu pun dah cukup menghukum aku. Kadang - kadang terbit gak rasa kesal bila member - member nak ajak aku berborak, tapi aku sekadar melayan dengan sekeping senyuman hampa yang jelas menunjukkan yang aku sebenarnya berasa terasing di sini. Bukan aku tak nak mengeluarkan kata - kata yang boleh menghiburkan hati manusia lain, cuma kadang - kadang nafsu yang mewakili setiap petah percakapan. Aku takut perkataan yang keluar dari mulut aku jadi hamburan bahasa kesat kat hati korang........

          Magrib tadi aku bukak puasa sorang - sorang....sebekas nasi ayam dengan sebungkus air soya panas yang dah aku sejukkan dalam peti ais. Member - member rumah ada jemputan makan dengan yang lain. Member yang lain jemput aku. Aku menolak...memikirkan hati aku yang masih lagi tidak stabil, baik aku asingkan diri sekejap...

        Entah kenapa lamunan aku terhenti bila azan berkumandang sayup - sayup magrib tadi. Makanan aku ambil perlahan - lahan tak seperti selalunya kawan - kawan yang akan ingatkan aku bila hampir waktu berbuka jadi persediaan untuk berbuka lebih sempurna. Duduk sorang - sorang, tanpa teman, tanpa keluarga, hanya diri sendiri di ruang tamu menjamu hidangan yang sedia ada. Satu perasaan yang aku alami petang tadi........kesunyian..........




No comments:

Post a Comment