Followers

Friday 30 March 2012

monolog lelaki ~

Jam di handphone menunjukkan 6.43 petang, aku masih lagi di atas motor modenas 100 cc, sementara menunggu warna lampu traffic light bertukar colour dari merah ke hijau. Sambil melihat kiri dan kanan, sempat aku mengushar awek UNIZA yang bertudung labuh biru. Kelihatan anggun beliau di atas motor Ego nya yang berwarna hitam.



Masuk hari ni dah 2 minggu aku balik kerja petang, jarak 25 km dari rumah ke sekolah membuatkan aku terpaksa berulang balik 50 km sehari semata- mata kerana tugas aku sebagai cikgu. Dalam hati aku bermonolog, kenapa perlu mengeluh? bukan kah ini juga satu cabaran dan pendidikan? be strong Anept.  Lampu merah sudah pun bertukar warna, warna hijau menjadi penganti, pantas aku pecut motor dan meninggalkan awek bertudung labuh tersebut.





Motor modenas aku memecut dalam kelajuan biasa - biasa, tidak perlu rasanya aku pulas minyak sampai 110 km per hour kerana jarak hanya tinggal dalam lingkungan 10 km. Sedang aku mengelamun sorang - sorang atas motor, mata aku terpandang sesuatu yang mengasyikkan. Awek kampung yang berpakaian pink serba sendat, sedang asyik memeluk erat teman lelakinya di atas motor Rxz Catalayzer. Rambut awek tersebut terbang menghurai ketika motor bf nya melayan bahtera jalan raya mencilok di celah - celah kereta  ibarat kapal yang dikemudi di  lautan yang dipenuhi iceberg.



camni la lebih kurang


Dalam hati gua yang masih teruna, " kan best kalo ada awek camtu, boleh teman aku balik sekolah hari - hari, tak lar penat cam ni. Pelukan erat dari seorang tangan wanita pastinya mampu mengubat sakit belakang aku, dan sekaligus mengantikan peranan kusyen empuk ibarat orang yang baru sahaja memandu kereta baru. Gua lelaki, pastinya gua pervert.

Tapi apakan daya, gua cikgu, mana boleh gua tunjuk perangai sebegitu rupa. Macam mana aku nak nasihatkan anak - anak murid perempuan aku supaya jangan ikut jantan betengek atas motor, kalo aku pun angkut perempuan naik motor bertengkek di belakang gua. Mesti dorang claim aku ni sekufu sekafat dengan boyfriend dorang, oh ini tidak patut sama sekali.




Perjalanan ku teruskan jua, walaupun sebagai lone ranger, lagu lara hati by kato bagaskara menjadi alunan yang menemani perjalananan di senja magrib. Semua sudah pulang ke rumah di sambut keluarga yang tercinta. Sedangkan aku balik ke rumah disambut assignment. Semua housemates aku yang 4 orang tu pergi jadi facilitator pengakap untuk budak - budak sekolah rendah selama 2 hari 1 malam.  Rumah terasa sunyi dan sememangnya aku manusia yang tak sukakan kesunyian.




Aku suka life aku sekarang, aku rasa aku di track yang betul. Maksud aku, aku pergi praktikum, belajar jadi cikgu, a real teacher i mean. Belajar uruskan 2 3 perkara dalam 1 masa. Belajar untuk bekerja di bawah tekanan. Belajar untuk jadi orang bawahan yang menerima arahan. Dalam 2 minggu ni,  aku rasa banyak benda aku belajar.




cuma bila menyentuh skop status "masih belajar", aku kadang - kadang terasa down. Down bukan kerana apa, down bila ada awek - awek yang cuba nak berkenalan, soalan dia, mesti tanya " awak habis belajar bila?" "lama lagi tak habis?" . Pasti ramai yang pelik, soalan tu pun rasa nak down? OK soalan tu sebenarnya cam satu soalan menduga kewibawaan aku sebenarnya.

lately, ramai kawan - kawan perempuan aku yang dalam rancangan nak betunang dan berkahwin, and of course, bf/ tunang dorang tu semua dah ada 1 pekerjaan tetap. Bila aku try compare dengan diri aku dengan bf dorang, even aku 22, aku rasa stess, sebab aku tak bekerja. Jangan sentuh pasal pekerjaan perladangan dengan ayah aku, sebab tu harta dia, bukan harta aku. Aku perlu belajar kumpul harta sendiri, kumpul duit sendiri.



Entah kenapa aku rasa 1 tahun setengah tu macam 1 jangka masa yang lama. Kalo aku ada awek? mampu ke si dia tunggu aku? Kalau dia mampu, parents dia rasa berbaloi ke anak dia dara dia untuk tunggu aku habis belajar dan kumpul duit semata - mata nak bernikah dengan anak dia?

Gaji aku bukan besar, even ramai yang cakap gaji cikgu sekarang best. Banyak benda aku nak capai, cuma fikrah manusia yang berjantina lelaki dalam diri aku selalu mendesak untuk berkahwin. Tapi kemampuan tu masih tak de. Aku selalu terpikir, kalau aku nak kahwin, maksud aku, untuk buat kenduri apa semua. Aku rasa aku dah mampu, sebab ayam - ayam tu semua aku ada,  lembu - lembu bapak aku bersepah kat ladang tu, tinggal nak tumbang je. Cukup syarat untuk bagi menjamu tetamu - tetamu yang datang. Cuma aku takut aku jumpa jodoh yang pentingkan glamour, ikutkan sangat trend nak jamuan mewah - mewah. (itu baru majlis kahwin, belum life seterusnya lagi)




Siapa yang nak perempuan kaki boros kan? tapi kalo dah nama nya sayang, gunung emas pun boleh lebur.

Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik, tapi aku sendiri tak sure aku ni dalam kategori yang baik - baik atau sederhana atau sebaliknya.

argh, banyak benda plak bercelaru bila pikir pasal jodoh. senang cita cam ni, aku belajar bagi habis, baiki ahlak aku, kumpul duit, kumpul harta. Bila dah rasa ready nak kahwin, aku iklankan diri aku kat blog ni, setel~

wat cam ni, 

1 comment:

  1. banyak ko pikir anep oiiii :) rilek2 jgn stress stress..doa byk2 insyaAllah sampai mase jodoh ko pon sampai :)

    ReplyDelete