Followers

Monday 5 March 2012

Hidup kena optimist bro

Ada satu scene dalam hidup ni, hidup kita akan ditimpa satu dua ujian...Ujian yang kadang - kadang buat ko rasa  ko tak mampu nak hadapi seorang diri. Kadang - kadang ko terasa dianayai oleh pihak lain walaupun kadang - kadang ujian tu sebenarnya nak buat kau lagi matang, lagi dewasa, lagi kental dan macam - macam lagi.

Dipendekkan cerita, aku kena pergi buat praktikum kali ni sorang - sorang. Jarak dari rumah sewa ke sekolah dalam 18 kilometer. Banyak benda aku da rancang sebelum ni, tapi kalo dah nama perancangan manusia, bila - bila masa je Allah boleh ubah mengikut kehendakNya sebab Allah tu Tuhan Maha Berkuasa. 

Aku mula takut, serius fikiran aku negatif, negatif gila, gila - gila punya negatif. Aku mula terbayang yang kemungkinan aku akan mengalami satu dua pengalaman buruk kat sekolah tu nanti. Mungkin terlewat, mungkin motor rosak, mungkin itu, mungkin ini dan mungkin paling - paling buruk pun aku akan kemalangan sewaktu perjalanan ke sekolah nanti.

Check punya check, apa yang menggangu benak fikiran aku time tu, aku rupanya takut keseorangan. Aku takut buat kerja sorang - sorang. Aku takut bila aku perlukan seseorang untuk aku berkongsi masalah, orang tu tak de. Bila perasaan tu ada, secara automatik, perasaan negatif lain juga akan timbul.

Last - last bila aku pikir balik. tak patut aku rasa macam tu. Aku lelaki dowh, apa guna mak aku mengandungkan aku sembilan bulan dan dilahirkan menjadi lelaki kalo hal macam ni pun aku nak gentar. Aku terima. yeah aku terima sekolah tu. Aku terima dengan terbuka. 

Setakat sekolah jarak 18 km tu, ramai lagi cikgu yang jarak dari rumah beribu - ribu km, yet dorang teguh. Perempuan plak tu. Serius. aku cam malu ngan diri aku pagi tadi. Macam mana aku boleh biarkan diri aku negatif gila pagi tadi. Alhamdulilah, nasihat kaunselor buat aku sedar, masalah tu kecik je bro. Apa nak kisah. Time ni la kita belajar pikul pengalaman kan? belajar hidup sorang - sorang. Belajar jadi cikgu. Belajar jadi lelaki, belajar jadi orang dewasa. Mesti bapak aku bangga. kah kah kah

Moral of the story, hidup kena optimist bro. Kalo mental tak kuat, camna jasmani ko nak berfungsi.

 “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan
, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.”

(Surah al-Insyirah: 5-6)


No comments:

Post a Comment