Followers

Sunday 18 March 2012

bullshit dalam hidup aku....sejujur - jujur ikhlas.


Lama dah rasanya aku tak tulis pasal perasaan, cinta cintun, dan dilema lelaki dan perempuan baru lepas clash dan sebagainya. 

Secara jujurnya, aku nak buat pengakuan, aku dah give dengan istilah couple. Jangan salah paham ayat aku di sebelah tu. Aku sebenarnya tak anti dengan mana - mana golongan yang couple. Aku bukan alim, tapi lepas 3 kali bercouple, benda yang aku boleh simpulkan couple itu sendiri satu perlaburan tak pasti. 

Sebagai lelaki, kita sendiri sedia maklum, couple ni kononnya satu persediaan bagi setapak untuk membina perhubungan yang halal yang diyakni nikah dengan kaum hawa yang kita sayang. Tapi pengalaman aku sendiri, melihat kawan - kawan aku yang lain, dan diri aku sendiri. kalau 10 pasangan yang couple dari sekolah menengah, hanya 5 akan bertahan sampai ke jinjang pelamin. Dan kalau 5 pasangan bercouple dari peringkat pengajian tinggi, hanya 2 atau 3 yang sampai ke gerbang perkahwinan. Yang lain mungkin putus di tengah jalan (macam aku) dan mungkin berakhiri dengan kes - kes buang bayi  (bukan aku)

Jodoh semua tangan di tangan Tuhan, rancangan manusia tu cuma rancangan, ketentuan tu yang pasti. Kalau dia ditakdirkan dia bukan jodoh, tak de satu sebab kukuh ko kena abdikan diri ko 100 peratus kepada girlfriend. Jangan diperbodohkan dengan rasa kasih sayang yang tak sure. 


Lelaki  , 


mahluk yang Allah cipta dengan penuh tanggungjawab, kita ada tanggungjawab pada mak bapak, pada adik - adik perempuan, selagi dorang belum dinikahi oleh mana - mana lelaki. Kenapa kita perlu sibuk nak bimbing girlfriend kita kalo adik - adik kita sebenarnya perlukan lebih bimbingan. Ko la abang, ko la pelindung adik - adik ko. Siapa lagi nak dipertanggungjawabkan kalo bukan anak lelaki kan. Lelaki dowh!


Pengalaman aku

Secara jujurnya, aku nak cerita, benda yang sampai sekarang aku rasa agak bullshit dalam diri aku. Ada satu part dalam pengalaman aku, kerana seorang perempuan yang aku sayang, aku sanggup drive kereta pergi ke tempat belajar dia yang jarak dalam 80 kilometer dari rumah. Aku plan cantik, aku sanggup pergi drive dari muar pada awal subuh, so maybe aku sampai tempat dia, aku boleh tunggu dia. Aku sanggup keluarkan saving aku, semata-  mata kerana seorang perempuan, nak belanja makan, nak belanja tengok wayang apa semua. Semua aku tanggung, semata -mata nak buktikan kat dia yang aku ni lelaki yang kononya diyakni boleh tanggung makan minum dia semua pas kahwin nanti. Gua memang shit, gua tahu.

Last - last, balik dapat clash, aku tak menyesal, at least aku dah cuba.  Balik magrib, ada satu selekoh kat bukit, aku nyaris dilanggar lori sawit 3 tan. Dalam kepala time tu terfikir, kalau aku mati accident, aku rasa dia memang tak sedih punya, tapi life aku pasti sia - sia je. Dan aku pun tak pasti sama ada aku mati sia - sia atau mati syahid.  Yang penting, keluarga aku mesti sedih. Bapak aku pun mesti orang paling kecewa sebab aku ni anak sulong, dan dan, aku mati sia - sia atas jalan raya sebab seorang perempuan. Waktu selekoh tu, benda yang aku terbayang, keluarga aku,  diri aku, dosa aku, solat tak penuh..... Alhamdulilah, nyawa aku panjang....kereta aku tu sempat gak naik ke tanah merah, sebab nak elak lori tu.

Esok pagi, aku bangun pagi, tetiba, adik bongsu aku menjerit, rupanya kaki dia terpijak kaca, agak dalam gak luka kat tapak kaki dia, darah mencurah - curah ke ladang gandum. Terus aku bawak dia pergi klinik (swasta) naik kereta. Lepas dapat rawatan apa semua. kos perubatan dalam rm 40 .  Aku pun seluk wallet, check punya check, dalam wallet aku ada sekeping rm 10 je.  Bayangkan, semalam aku bawak RM seratus lebih semata- mata nak pergi date dengan awek yang akhirnya dump aku. Tapi bila nak tanggung luka kat tapak kaki adik aku, aku boleh tak cukup duit? shittttt! gua memang abang yang useless

Aku suruh adik aku tunggu kat klinik kejap, nak cucuk duit kat mana - mana atm yang terdekat. Sepanjang dalam kereta tu, aku kutuk diri aku. Gila - gila punya kutuk. Aku rasa aku memang abang paling tak guna time tu. Aku malu sebab semalam aku sungguh - sungguh nak buktikan kat perempuan yang tak de hak atas diri aku, yang aku boleh jaga dia. Tapi bila tiba part adik sendiri, darah daging sendiri, kenapa aku perlu berkira? 




Ade dekat 30 minit gak adik aku tunggu kat klinik tu (sebab trafic jam). Sampai sana, terus aku mintak maaf kat nurse yang jaga adik aku tu.  Lepas bayar duit bil perubatan, aku amik adik aku, hak aku, tanggungajawab aku. Adik aku yang bongsu tu slow learner, kurang sikit dari segi kecerdasan akal, bila aku tengok dia termenung tunggu aku kat klinik tanpa makan dan minum sebab kami tak breakfast lagi, aku yang lelaki ni rasa nak mentik air mata... 

Aku sedih sebab aku rasa aku abaikan adik aku, tapi aku kenyangkan perempuan yang bukan hak aku. Aku sanggup drive berpuluh kilometer untuk jumpa perempuan yang belum pasti isteri aku. Tapi aku buat tak kisah pada adik aku yang sah - sah darah daging aku sendiri dari segi biologi dan agama. Balik tu, aku belanja adik aku makan roti canai telur 2 keping dengan milo ais, Aku dukung adik aku sebab tak sampai hati tengok adik aku berjalan terencot - encot....


Jangan tanya kenapa sampai sekarang aku rasa aku tak nak berkawan lagi dengan perempuan tu. Aku rasa dia pun tak tahu apa yang aku hadapi sebelum ni. Tapi tak pe, kalau korang tengok, pengalaman ni membantu aku dewasa, menyedarkan aku bahawa, tanggungjawab lelaki bukannya start bila dia menanggung dosa isteri dia, tapi sejak dia akil baligh, dia da ada tanggungjawab lain yang pastinya jauh lebih penting untuk keluarga. itu yang pasti.

pesan aku pada wanita....

“Jangan mengucapkan kata2 indah dan manis kepadaku kerana aku takut akan menyayangimu… Jangan mengambil berat tentang diriku kerana aku bimbang akan mengasihimu… Jangan terlalu baik padaku kerana aku takut akan merinduimu… Jangan memberikan aku kenangan dan harpan kerana aku khuatir akn jatuh cinta pdmu… Jgn menghargai p'temuan ini kerana aku tidak mahu menderita kehilanganmu lantaran p'pisahan ini…” 

2 comments:

  1. jangan memanjakan sgt wanita yang belum jadi hak milik..;)

    ReplyDelete