Followers

Saturday 23 July 2011

TREND OR VALUE?

ok, hari ni cuti.....kalo korang duduk kat kl, jb atau kuantan, mungkin korang akan keluar jalan - jalan. pegi dangga bay ke, lepak shopping complex ke. pg ushar awek yang jalan - jalan kat tempat korang. Biasalah norma remaja yang duduk bandar.


 berbeza gak kalo korang duduk kawasan kampung, pekan atau luar bandar. mungkin korang akan keluar ngan kawan - kawan. pergi tangkap ikan kat tepi parit. main sungai. kalo duduk tepi pantai tu. leh naik sampan, pegi pulau - pulau terdekat dan mandi pantai. kalo jenis rajin tolong mak bapak tu. mesti dorang tolong mak bapak dorang noreh  getah, potong buah sawit. tanam nenas sebagainya (dapat pahala beb, duit pun masuk).Sebab tu budak - budak kampung lagi lasak berbanding budak banda



r.Tapi tu semua cerita tahun 90 an. Sekarang ni dah x de beza dah. Kalo korang jenis teliti perhati tempat persekitaran korang belajar. korang boleh nilai fesyen - fesyen kawan - kawan korang. kalo dulu , people can judge other by their appearance. Nowadays budak - budak yang berasal dari hulu kampung pun berfesyen lebih ranggi dari budak yang betul asalnya dari bandar. Tak percaya? Cuba korang tanya budak - budak dalam course korang ( yang over fashion)



                                " aku tengok ko ni fashionable, ko asal dari mana beb?

Member ko yang tersipu - sipu malu kucing tu akan jawap " I asal JB" cis, nampak benar membohong, baru sem lepas aku nampak ko beli tiket balik Tangkak.


Johor Bharu


                                                               Tangkak

Kadang - kadang aku tak paham betul cara orang Melayu ni fikir,  kita terlalu mengejar satu ikutan atau trend yang sebenarnya tabiat mengikut trend - trend ni hanya akan menghabiskan duit, nilai diri, dan jati diri korang sendiri.

korang nampak tak situasi aku cuba gambarkan tadi. Kerana terlalu ikutkan trend, kita malu nak mengaku tempat asal kita?

Biarlah dia budak kampung ke, budak hulu ke? itu cara dia, tak pakai duit ko pun kan? Pergh, kalo macam ni cara korang berfikir, aku pun tak tau nak menilai macam mana lagi. Pernah tak korang dengar tentang semangat kekitaan (self belonging) pada tempat asal korang. Jangankan kerana sesuatu trend, kita hilang jati diri kita.

Pernah dengar cerita si Tanggang tak? bagaimana kerana Tanggang malu akan ibunya yang kelihatan daif , dia malu nak mengaku yang  dia anak kepada perempuan daif tu.  Kesan dari perasaan malu mengaku tentang asal usulnya, Tanggang disumpah oleh ibunya menjadi batu.




Tahun lepas, ada member aku ni pulang dari overseas, (cuti sem) aku tengok dia still macam dulu. x de bezanya dari segi luaran dan dalaman, Yang aku nampak, permikiran dia makin bercambah, kalo bercakap pun dah tak cerita lagi pasal benda karut - karut. Dia cerita pasal perancangan dia dalam 10 tahun lagi. Nak buat business lepas belajar dan dia cakap lepas ekonomi dia dah kukuh baru dia nak kahwin.

Dia pernah cerita ngan aku tentang bagaimana bila orang luar bertanyakan asal usul dia. Dia dengan bangga menjawab " I from Malaysia"

orang tu tanya lagi, which state of Malaysia? member aku jawap" Johor"

oh you from Johore? I have been there for 3 years. which part of Johore? member aku dengan tersenyum jawab " Muar"

korang nampak tak? Bagaimana kawan aku tu tanpa rasa malu mengaku tempat asal usul dia? Dia boleh je tipu mat salleh tu, cakap dia asal KL ke, JB ke, tapi sebab self belonging dia kuat. Dia tetap mengaku tempat asal usul dia yang sebenarnya.

Cara member aku ni, pakaian dia simple je, balik overseas pun jumpa ngan aku pakai seluar jin lusuh ngan baju T sambil menyarung selipar jamban di kaki. Tempah air pun air teh tarik je bro. cukup simple dan tawaduk . Tapi bila berdiskusi, macam - macam idea keluar.  Macam ni lah yang dinamakan perubahan, bukannya kita berubah di luar, tapi bila tiba bab perkongsian pendapat dan pencambahan idea, kita blur seribu bahasa.

Kerana terlalu ikutkan trend. Kita hilang jati diri
kerana terlalu ikutkan trend. Kita malu dengan tempat asal kita
Kerana terlalu ikutkan trend. kita hilang segala - galanya.

Aku asal MUAR, dan aku anak kampung, tapi aku tak lupa diri



                                         Muar dalam kenangan

No comments:

Post a Comment