Followers

Saturday, 23 July 2011

impian dan harapan

aku ada impian....Impian aku nak tubuhkan ladang kuda~ KUDA


Ramai yang tanya, "kenapa pelik sangat impian ko? X de impian lain ke? boleh ke tercapai ngan gaji cikgu?

Nasihat aku, kalo jumpa orang - orang macam ni, sila ignore, jauhi, elakkan, jangan tegor. kenapa? kerana orang - orang macam ni mempunyai nilai estim yang rendah tapi mereka malu nak mengaku kelemahan mereka. Salah satu cara mereke menutup kelemhan mereka dengan memandang rendah dah mengkritik idea orang lain berdasarkan persepsi mereka sendiri. (Fadhilah Kamsah, 2006)

ok, enough with that group of people. Mari kita cerita pasal impian. Sebelum aku nak tahu impian korang, kenalah buka cerita pasal impian aku dulu dan kenapa aku pilih ladang kuda sebagai impian aku.

Dipendekkan cerita, bapak aku ( CIKGU MALEK) suka mengumpul tanah. Hasil berjimat cermat dan hidup bersederhana beliau, bapak aku berjaya mengumpul sehingga 40 ekar tanah ( tanah murah, tanah kampung, tanah rezab Melayu). Tanah - tanah tersebut bapak aku buat ladang sawit. 

Aku ingat lagi beberapa individu yang gemar mengkritik usaha ayah aku membeli tanah - tanah murah di kawasan kampung dan ceruk - ceruk hutan. Ramai yang kata tanah yang ayah aku beli tu murah, x de harga, kawasan hutan, sarang babi hutan. KALAU JUAL BALIK PUN TAK LAKU. 

Ternyata sangkaan mereka tu silap besar. Kawasan yang bapak aku beli pakai gaji cikgu yang kononnya kecik (dari persepsi sesetengah masyarakat) yang dahulunya hutan belukar kini bertukar menjadi ladang sawit dan pokoknya membuahkan hasil sawit sehingga 15 tan satu bulan ( pokok baru 3 tahun)

kalo 1 tan = rm 765
15 tan = rm 11,475 sebulan


ok, start dari situlah bapak aku mula pasang angan - angan nak buat perternakan lembu secara besar - besaran. Ayah aku sanggup tangguhkan hasrat nak pakai kereta baru dia untuk buat loan beli lembu. Aku ingat lagi, dia merata - rata cari kawan - kawan yang membuat perternakan lembu. Macam - macam individu yang kami jumpa dalam bidang perniagaan ni. Ada yang boleh dibuat kawan, ada juga yang suka ambil kesempatan. Tapi ayah aku tak pernah serik. Dia usaha lagi sampai berjaya.

 Dia pernah cakap ngan aku. "kalo hari ni orang tipu kita, biarlah.....orang macam tu tak kan senang hidup, kalo dia tipu duit abah rm 3000 pun, nilai dia cuma rm 3000 tu je la. lepas ni orang da x percaya kat dia lagi"

hehe, kadang - kadang aku tersenyum bila terkenang balik cerita ni. Aku ni hidup biasa je. Masa zaman sekolah, budak - budak sebaya aku lepak kat shopping complex, main motor, lepak kat cyber cafe. Kerja aku plak time tu tanam pokok sawit, tanam pokok pisang, meracun rumput dan sebagainya. Bapak aku sengaja biar aku hidup susah supaya biar aku tau susah senang cari duit. Dia harapkan anak - anak dia berjaya tapi jangan cepat lupa diri.


ok, nostalgia lama - lama boleh buat aku sebak.......kita kembali pada tajuk utama. lepas bapak aku bela lembu ( lembu - lembu tu semua dah membiak jadi 70 ekor semuanya)






ok, impian bapak aku tu dah tercapai,  pastu dia tambah lagi impian dia nak bela kambing, itik, ayam, arnab....last sekali kuda

DAN HASILNYA:






Ayah aku beli 3 ekor kuda padi (dah boleh tunggang) waktu aku lepas habis SPM. Gembira tak terkata. Sejak dari tu, hobi aku pada kuda meningkat dengan secara mendadak. Lepas pergi Ladang kuda di Negeri sembilan. Aku pun pasang tekad. Nak buat Ladang kuda kat tanah ayah aku. Buat masa sekarang ni kuda banyak terdapat di Kelantan dan Perak.Tunggulah bila aku dah ada gaji, akan aku buat PUSAT LATIHAN BERKUDA DI MUAR.  Aku nak jadi cikgu yang serba boleh, aku nak buktikan dekat masyarakat yang kerjaya guru bukan hanya untuk cukup - cukup makan. Dengan gaji guru ni, kami dapat develop kepada ruang kerjaya yang lain. 

BIARLAH ORANG YANG MENILAI KITA HARI INI MENGATAKAN KITA GILA, TIDAK REALISTIK, ANGAN - ANGAN MAT JENIN, TAPI SIAPA TAHU, ESOK LUSA ORANG TERSEBUT AKAN TERDIAM MELIHAT KEJAYAAN KITA PADA MASA AKAN DATANG.

DARE TO DREAM MEANS DARE TO ACHIEVE
DARE TO ACHIEVE MEANS DARE TO SUCCESS

AFRAID TO DREAM MEANS YOU AFRAID TO YOURSELF


No comments:

Post a Comment