Followers

Friday 22 July 2011

kuda oh kuda

hari Jumaat, macam biasalah, setiap pukul 1.00 tgh hari, kaum lelaki yang beragama Islam akan pergi ke masjid menunaikan solat Jumaat termasuklah aku. Kat Terengganu, cuti am jatuh pada hari Jumaat dan Sabtu.

Macam biasalah, rutin orang lelaki bujang, kalo cuti mesti bangkit dalam kul 10 hingga 11. Subuh pun bukan takat subuh gajah, dah tahap dinasour dah. Jangan tipulah korang bangun awal, pastu pegi jogging kat tepi pantai. Itu semua DUSTA. Tak baek bohong, mak marah ~

ok, enough with that unrelated info. lets straight to the point. korang mesti baca title kat atas tu kan? KUDA. YES, hari ni aku nak cerita sedikit pengalaman aku tentang kuda.


                         KUDA, antara salah satu haiwan kegemaran Nabi Muhamad S.A.W

Kuda adalah sejenis haiwan mamalia daratan, berkaki empat, bernafas menggunakan paru - paru dan ssering digunakan untuk pengangkutan pada zaman dahulu . Terdapat pelbagai jenis dan aneka kuda di serata pelosok dunia ni. dari ceruk hutan, kawasan pasir, gunung dan di kawasan salji sekalipun, kuda ni ada. Ramai yang masih keliru tentang kewujudan kuda di Tanah semenanjung Malaysia dan kawasan Sabah dan Serawak.



          Apa yang aku nak cuba sampaikan kat sini. kalo ko tanya budak - budak bandar, mereka akan jawab macam ni "kuda - kuda kat Malaysia ni berasal dari negara luar sebab Malaysia mana ade kuda". ok, aku tak kata jawapan mereka tu salah dan tak kata jawapan mereka tu 100 percent betul.

        Maksud aku di sini, jawapan dorang tu ada betulnya yang kuda - kuda di Malaysia ni kebanyakannya kuda import dari negara - negara barat seperti Australia dan sebagainya. Antara jenis kuda import yang terdapat di Malaysia seperti kuda Thoroughbred, kuda Warm Blood, dan Arabian Horse, ataupun kuda arab


Kuda Thoroughbred

                                                                   Black Thoroughbred

                                                                     Kuda  Warm blood 


     Ayah aku dengan salah satu kuda Warm blood milik member dia.
korang boleh buat perbandingan saiz kuda tu ngan badan ayah aku kan. sure big right ?
( focus to the  horse,not my father)

last but not least, Arabian Horse ataupun kuda ARAB




Ada banyak benda aku nak cerita pasal kuda arab ni, tentang, kenapa kuda dinamakan kuda arab, tapi dibiakkan secara professional di negara Australia.  Kalo korang jenis teliti, korang boleh lihat keunikan kepala kuda ni jika dibandingkan dengan kepala kuda lain. kepala kuda arab lebih berbentuk tirus dan lebih aerodynamic berbanding kuda lain. 

Harga untuk sepasang pure Arabian Horse boleh mencecah hingga ratusan ribu ringgit, tak termasuk penghantaran yang mencecah puluhan ribu dolar US. Mesti korang pelik, kenapa mahal sangat? Jawapannya, kuda arab dinobatkan sebagai kuda yang terbaik di antara kuda seluruh dunia.  Dari segi ketangkasan, kecantikan, dan kelajuan, kuda arab telah diakui menduduki tempat teratas. 

Sampai sini dulu cerita aku. Tak banyak benda yang aku boleh kongsi, sebab ilmu aku pun baru menyapa tebing sungai, tak sampai dasar lagi. Insya Allah, aku try banyakkan sumber pengetahuan tentang haiwan yang Istimewa ni 


                                FAKTA: kuda adalah sejenis haiwan yang sensatif dan manja ^ ^

1 comment: