Followers

Friday 22 July 2011

Sesuatu yang biasa tapi sering kali terlupa

Kepada pembaca yang sudi ,menjengok blog aku, aku tak pasti jantina korang, latar belakang korang, amalan korang semasa hidup .Semua tu adalah rahsia peribadi yang kadang kala boleh dikongsi dan ada kalanya elok disimpan untuk diri sendiri.

Tapi satu je aku pasti, yang x kira apa jua bangsa, rupa dan asal mana pun manusia tu. Allah dah kurniakan satu nikmat kat kita iaitu PERASAAN. Aku tak geti nak melawak dalam berbicara, dan sekiranya penulisan aku ni sedikit mengguris perasaan korang, aku terlebih dahulu mintak maaf.

back to the main issue. FEELING. YES, perasaan, semua orang ada perasaan, even banduan yang duduk di penjara pun ada perasaan.Perasaan marah kerana dipenjarakan, atau mungkin perasaan rasa bersalah atas kesalahan dilakukan dan mungkin juga perasaan sedih mengenangkan keluarga tersayang yang dipisahkan melalui tembok batu dan geriji besi.


  Tanpa perasaan, manusia akan bekerja dan berfikir macam robot. x de feel dalam melakukan sesuatu kerja. Hilang rasa teruja dalam untuk hidup, idea - idea kreatif manusia sekadar jadi bahan lawak semata - mata.Semua ni akan berlaku sekiranya manusia itu mula hilang nikmat perasaan dalam diri mereka.

 Korang pernah tengok tak cashier - cashier yang kerjanya tekan mesin duit, amik barang customer, scan dekat scanning machine pastu bungkus dalam plastik. kalo nasib ko baik, maybe cashier tu akan mengguris senyuman manis kat korang (mungkin faktor wajah korang hensem or cun). kalo nasib ko tak baik. jangankan senyum, paling pun tak nak. terima kasih ? korang jawab "sama -sama" dalam hati je la

ok. Yang aku sebut di atas tu adalah kepentingan perasaan dalam diri manusia. Macam mana korang menguruskan perasaan dan emosi dalam diri korang, macam tu lah hubungan korang dengan keluarga, alam sekitar dan rakan - rakan.

Rasanya tak perlu aku ulas panjang lebar tentang perasaan dalam diri manusia. Aku percaya yang korang semua da besar. Maksud aku, korang dah dewasa, dah rasa 1001 perasaan sepanjang perjalanan hidup. Gembira, sedih, marah, takut. cuak, rasa bodoh, diperbodohkan. dan sewaktu dengannya.

OK, move to the next level. berdasarkan perasan - perasaan yang aku dah nyatakan, pernah tak korang terdengar pepatah Melayu "berat mata memandang, berat lagi bahu memikul". ataupun pepatah mat salleh, " imagine if you in my shoes" 

kedua - dua pepatah sebenarnya mempunyai maksud yang sama, iaitu kesengsaraan orang lain yang boleh dilihat dari mata kita kita sendiri.  sebagai contoh kita akan rasa sebak bila tengok makcik tua yang duduknya di kaki - kaki lima sambil tangannya memegang secawan bekas buruk yang berisi 50 sen dan jika rezeki dia lebih mungkin, ada beberapa helai duit kertas biru bernilai seringgit setiap satu. 

cuba korang pejamkan mata sejenak........aku amik masa korang dalam 5 minit untuk bayangkan situasi ni. bila korang dapat bayangkan....pejamkan mata lagi dan bayangkan perempuan tua tu adalah ibu korang........


wajah seorang ibu, perempuan, ( dan anda juga akan menjadi ibu jika anda  seorang wanita)

scene dua.

Bayangkan seorang lelaki tua (pertengahan umur) berwajah gelap, berkulit kasar, kesan membanting tulang untuk menyara keluarga. Jelas tepampang garis - garis kasar di muka kesan bahang matahari. Kalo tak kerana kulit - kulit yang menampung tulang - tulang badan, mungkin badannya sudah rebah ke bumi. Kesengsaraan  dunia yang begitu jelas terpampang di wajah lelaki tersebut, 



buat seperti situasi pertama tadi........pejamkan mata.....lapangkan fikiran....dan bayangkan lelaki tua tersebut adalah ayah anda...
Ayah, lelaki ( jika anda lelaki, anda juga akan menjadi seorang ayah)

_
_
_
_
_
_
_
_
_

JIKA ANDA MASIH MEMPUNYAI PERASAAN...CONTACTLAH MEREKA. TAK PERLU UCAP BETAPA ANDA SAYANGKAN MEREKA KERANA MEREKA TAHU TANGGUNGJAWAB MEREKA. 

tak perlu ucap " i love u mom" hanya pada hari ibu kerana bagi mereka hari - hari ibu adalah hari di mana anda mula keluar dari rahim, disusukan dari payu daranya dan diberi kasih sayang hinggalah anda juga akan bergelar ibu pada suatu hari nanti.


tak payah susah - susah cakap " you are the best dad" kerana seorang ayah tak kan heran walau sikitpun pujian melambung dari seorang anak. Yang diharapkan adalah, anak lelaki tu membesar dalam keadaan sihat, pandai mengurus diri dan keluarga. Peranan lelaki dalam kehidupan adalah sebagai abang, suami dan ayah dalam keluarga. Tak mustahil jika seorang ayah lebih banyak mengharapkan anak lelaki dalam melakukan kerja kerana niatnya hanya nak kan anak lelaki tu bersedia memikul tanggungjawab di bahunya kelak.



Mereka lakukan dengan hati yang terbuka, tanpa mengharapkan sesen pun dari anda. Jika orang mengatakan hidup keluarga anda miskin, tapi ibu bapa anda hanya tersenyum kerana dalam diri mereka, anak - anak adalah harta dunia akhirat.

jika hari ni kita (termasuk aku) merindukan teman wanita/ teman lelaki
jika hari kita (termasuk aku)  leka dengan permainan komputer online
jika hari ni kita (termasuk aku) terlalu sibuk menyiapkan tugasan assignment

mungkin sedetik dari sekarang, kita (termasuk aku) akan menerima panggilan..... "anept, mak ngan abah dah X DE.........

1 comment:

  1. Semoga ini dapat memberikan segunung keinsafan buat kita semua...

    ReplyDelete