Followers

Tuesday 26 July 2011

mencari baka lembu

Assalamualaikum. Hari ni hari Rabu, tepat pada pukul 9.08 minit, kelas Teknologi Pengajaran dan Pembelajaran bermula macam biasa. Setiap orang memberi komitmen penuh dalam membentangkan slide power point tugasan masing - masing. Lain pulak ceritanya dengan aku yang jasadnya sahaja dalam makmal komputer tapi hati mengenangkan halaman rumah. Niat di hati, nak je aku amik moto modenas ber cc 100  pastu pergi stesyen bus di Kuala Terengganu, beli tiket dan berlepas balik ke Muar.

Tapi apakan daya, dari Kuala Terenggau ke Muar memakan masa hingga 7 jam (campur waktu driver bus berhenti makan dan isap rokok). Kalo aku balik hari khamis malam jumaat. maka aku akan sampai pada pagi Jumaat di Muar. Memandangkan sebarang kuliah di pantai Timur ni bermula pada hari ahad, maknanya aku kena berlepas balik dari Muar pada hari Sabtu malam Ahad (sampai pada pukul 5 pagi). Bayangkan masa aku lepak di Muar tak makan lebih dari 48 jam. Belum hilang penat naik bas, dah kena pulang balik ke Terengganu.

Tapi tak pe lah, yang aku pasti bila aku posting, Johor antara salah satu negeri yang siap sedia menerima anak rantaunya pulang. Sebagai seorang bakal guru, menjadi kesanggupan aku untuk diposting ke mana ceruk sekali pun. Tapi jauh di sudut hati, kembali ke tempat asal dan berkhidmat di tempat sendiri menjadi idaman di benak anak watan Johor.

Kesedihan ini aku pendam dalam hati (chewah). Cukuplah dengan luahan hati yang tak seberapa, mari kita ke agenda seterusnya. Semalam housemate aku cakap ada pameran PERTERNAKAN di stadium runtuh Terengganu.  Aku tersenyum gembira kerana pastinya orang - orang macam aku lebih menggemari bidang pameran seperti ini berbanding pameran pc fair or kuih raya.

Terlibat dalam bidang penternakan dan perladangan bersama - sama ayah aku mendidik aku menyemai satu hobi dalam diri iaitu perternakan. Aku pasti kat sana mesti baka - baka penternakan yang terbaik dari ladang dipamerkan . Sebelum ini, kerajaan Malaysia ada menganjurkan pameran penternakan di Kuala Lumpur. PAMERAN MAHA kalo tak silap aku.

Kebiasaannya, haiwan penternakan yang akan aku aim sepanjang pameran adalah LEMBU. YEAH. Melihat baka - baka lembu yang kebanyakannya baka cross lembu - lembu dari luar negara membuatkan aku teruja. Bagi mereka yang mepunyai hobi atau menceburi bidang penternakan sebagai salah satu bidang kerjaya pasti tak kan melepaskan peluang melihat baka - baka lembu luar negara.

kenapa teruja? apa yang begitu hebat tentang baka lembu dari overseas? apa baka lembu di Malaysia tak cukup menarik? kurang daging?

ok, wahai pembaca yang aku sayang sekali. Kerana aku menceburi bidang ini, menjadi fardu kifayah bagi aku menerangkan maklumat  kepada kamu semua yang pastinya tak terdapat dalam silibus di sekolah.

Lembu- lembu yang asli ataupun pure made from Malaysia adalah lembu KK( LEMBU KEDAH KELANTAN). Lembu KK adalah lembu yang mempunyai saiz badan yang averange, kebiasaannya berwarna coklat jingga. Lembu ini mempunyai daya tahan penyakit yang baik, senang dibela ( boleh dibela secara pilot atau dilepaskan makan rumput) . Namun begitu, jika dibandingkan saiz Lembu KK dengan lembu dari luar negara, ternyata Malaysia masih ketinggalan jauh dalam membiakkan lembu secara professional.

Aku akan cuba upload gambar - gambar lembu baka Kedah Kelantan. Tapi memandangkan wireless di IPG sekarang agak perlahan, aku  akan upload pada isu yang seterusnya.

Nanti aku amik gambar masa pameran tersebut. Harap pameran kali ini tak menghampakan aku

No comments:

Post a Comment