Followers

Saturday 12 November 2011

raya haji 2011

alhamdulilah, raya haji yang lepas, keluarga aku mengorbankan seekor lembu. Idea ni dilaksanakan atas perbincangan aku ngan ayah aku sebelum ni. Aku pernah cadang kat abah, kalo biznez lembu ni jadi, kita buatlah korban untuk raya haji tahun ni. So kira benda ni nazar abah dan aku la , alhamdulilah, biz ni menjadi. Dari 40 ekor lembu, kami dapat kembangkan sehingga 80 ekor lembu dan dalam masa setahun ni dah 12 ekor lembu jantan yang kami jual dengan harga yang sangat berpatutan. Semua ni rezeki Tuhan yang bagi, jadi sebagai orang yang dah pernah berjanji, dah jadi kewajipan bagi kami tunaikannya.

tak nak cerita banyak, bawah tu gambar sebelum, semasa dan selepas proses korban pada tahun ni.


ok, ni lah lembu yang dikorbankan. Percaya atau tak, lembu ni merupakan lembu jantan yang pertama bapak aku beli masa mula - mula nak ternak lembu. Dari umor dia setahun, kecik je cam anak lembu lain, aku, ayah aku, adik aku dan pekerja endon aku bela diorang ni sehingga sampai umur sesuai dibuat aqiqah dan korban. So jangan terkejutlah kalo aku boleh usap dia ni selamba je, Manja tak ingat. Lupa plak, kami panggil lembu ni 'jinak' sebab watak lembu ni lembut dan manja.

Add caption
korban dilakukan di rumah arwah atuk dan nenek aku. Pada mulanya, kami nak korbankan atas nama arwah kedua - dua atuk dan nenek, tapi mak long tegur yang perbuatan ni tak boleh. Ayah aku paham dengan teguran tu dan korban dibuat menggunakan nama seluruh keluarga aku yang seramai 7 orang. Aku yang baju kuning, yang ramai - ramai tu bukan orang kampung, tapi pekerja endon ayah aku. Orang kampung time tu duk tepi sebab kurang keyakinan nak uruskan lembu ni. Tak lupa juga saudara mara aku yang lain seperti Pak Long Azmi, Pak Busu Azman, Abg Long kamal, Atar dan juga org kuat program ni, adek aku (Arip dan ayah aku, Encik Malek).








ok, daging siap dilapah, selepas siap dilapah, setiap daging akan ditimbang (tidak termasuk tulang, ekor,kepala dan kaki) beratnya mencecah sehingga 160 kg. Ada seorang pakcik ni (otai 2 bab korban mengorban) suruh ayah aku amik hati lembu ni dan timbang. Aku pun pisahkan hati lembu ni dari badannya dan timbang, beratnya mencecah 51 kilo, kemudian, pak cik tuh suh kali dengan 3 maka hasilnya 153 kilo. 

korang tau kenapa kita kena timbang  berat hati tu? Pakcik tu cakap, antara sebabnya, untuk mengukur kualiti berat sesuatu daging korban, bandingkan dengan berat hati lembu tersebut dan kali dengan tiga. Sekiranya berat daging lembu tersebut tidak mencapai jumlah hasil berat hati yang telah didarab, maka lembu tersebut di peringkat sederhana. Kalo hampir sampai, sampai atau melebihi dari berat jumlah berat hati. Maka lembu berada dalam keadaan yang sihat dan sesuai dibuat korban.

Selesai je program korban, aku, ngan ahli saudara mara yang lain membahagi  - bagikan daging tersebut kepada jiran tertangga, sahabat handai dan saudara - mara yang terdekat. 

Insya Allah, kalo murah rezeki, tahun depan kami korban lagi, mungkin dua ekor pada masa akan datang. Insya Allah.

No comments:

Post a Comment